Del : SMS
Berlingske Business

Prisregn til boomende branche

21INDDetailhandelspris1-190.jpg
Sidste år var det stifteren af den succesrige Tiger-kæde, Lennart Lajboschitz, der vandt MMM-prisen, som er den største danske detailhandelspris. Den gives til en person eller en virksomhed, der på særlig vis har haft betydning for dansk detail- eller engroshandel. Arkivfoto: Linda Kastrup

Detailhandelsbranchen står midt i total forvandling, båret af den digitale revolution. 30. marts hædres årets dygtigste danske detailvirksomheder ved en prestigefyldt kåring i København.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens kampen om de danske detailkunder vel aldrig har været hårdere end netop nu, gør detailbranchen sig klar til fejre dem, der formår at forvandle opbrud til succes i form af nye kunder og ekstra indtjening.

Onsdag den 30. marts mødes en lang række af branchens vigtigste aktører således til den traditionsrige årlige prisaften, hvor tre virksomheder kan gå hjem med hver deres eksemplar af de nok mest prestigefyldte danske detailhædersbeviser.

,,

De tre priser – MMM-prisen, Retail En­-­ ­tre­pre­neur­ship Prisen og Ber­ling­skes De­tail­han­delspris – uddeles ved arrangementet, der holdes i den gamle børssal ved Chri­sti­ans­borg.

Bag uddelingen står Detail-forum, mens dommerkomiteen består af en blandet flok af repræsentanter for detailhandlen, Copenhagen Business School og medierne.

MMM-prisen

MMM-prisen er den største og fineste danske detailhandelspris. Den er et barn af MMM Fonden, der blev oprettet i 1981. Renterne fra fonden er siden blevet anvendt til prisen, som gives til en person eller en virksomhed, der på særlig vis har haft betydning for detail- og/eller engroshandelen i Danmark.

Overrækkelsen af prisen sker i forbindelse med Detail-forums årlige generalforsamling, men suppleres nu af en award dinner, hvor de nominerede hædres.

04BUSPix-Franz-side-8-17514.jpg

De nominerede er:

Hay. For med nytænkning og respekt for traditionelt dansk design at have etableret sig som en vigtig aktør på møbel- og designmarkedet.

Cofoco. For at have nedbrudt grænser mellem det at drive restaurant og være aktiv i detailhandlen, hvor Cofocos produkter står på flere og flere butikshylder.

Coop. For sit stadige engagement i forhold til forbrugersundhed og dyrevelfærd samt for omfattende modernisering af detailkonceptet, hvor fysiske butikker flyder stadig mere sammen med nethandel.

I 2015 vandt Tiger-kædens stifter, Lennart Lajboschitz, prisen. Tidligere har blandt andre Magasin du Nord og Ikea vundet.

dddd

Retail Entrepreneurship Prisen

Prisen har været uddelt siden 2006 og går til »en aktør, der ser eller skaber en stærk niche, som tilfører detilhandelen noget nyt eller på anden vis rykker i markedet«.

Selve prisen består af en skulptur skabt af kunstneren Kirsten Voxtrup.

05BUSIllum-facade-162934.jpg

Årets nominerede er:

Normal. Få havde troet, at man kunne skabe en succeskæde baseret på parallel­import af alt fra vaskepulver til chokolade. Det er lykkedes for Normal, der på kort tid er blevet en butikskæde, man må regne med.

Wood Wood. Det danske tøjmærke trækker lange køer foran sine butikker, når nye kollektioner har premiere. Mærket er vokset ud til en stadig bredere kundekreds.

Absalon. Lennart Lajboschitz ser ud over begrænsninger og har her skabt et helt nyt mødested midt i København. Han kombinerer café- og restaurantdrift med det at drive et mødested for alle.

detail

Berlingskes Detailhandelspris

Prisen er den nyeste i rækken af priser og uddeles i samarbejde mellem Berlingske Business og Detail-forum.

Prisen gives til en aktør, som evner at brænde igennem inden for marketing og annoncering. Prisen skal hædre dem, der inspirerer og udfordrer vanetænkningen.

De nominerede bedømmes ud fra, om kampagnen er trafikskabende og salgsskabende, og om den skaber kundeloyalitet.

Årets nominerede er:

Kaufmann. For at være brudt ud af den traditionelle tankegang omkring reklame og annoncering. For at kombinere print og digital i kontakten til kunderne.

Søstrene Greene. For at skabe et univers, hvor kunderne lokkes og inspireres. For at bryde reglen om, at billige produkter behøver at være grimme.

Rema 1000. For en vedvarende evne til at fange nye kundegrupper gennem nytænkende kommunikation – fra fokus på de mange singler i Danmark til satsningen på dyrevelfærd og økologi.

De tre priser uddeles ved en award dinner i den gamle børssal i København den 30. marts 2016. Årets hovedtaler er Jysk-grundlægger Lars Larsen.

Læs mere på detail-forum.dk

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere