Del : SMS

Prishop redder Mærsks olieforretning

pix-platform
Her ses Mærsks produktionsplatform i Danfeltet i Nordsøen. Foto:

Stigende oliepriser booster Maersk Oils indtjening. Men produktionen er dykket og forretningen i Storbritannien driller - på flere måder. (Opdateret kl. 09:50)

Artiklen fortsætter under annoncen
Omsætningen i A.P. Møller - Mærsks olieforretning hoppede 25 procent i første kvartal 2011 i forhold til samme periode sidste år og er nu oppe på 16.779 mio. kr. Resultatet kunne dog ikke helt følge med. Det endte på 2.795 mio. kr. mod 2.420 mio. sidste år.

Det fremgår af A.P. Møller - Mærsks kvartalsregnskab, der også vidner om, at der er et par britiske problemer, der trækker ned.

Olieprisen er dog det, der gør, at det hele ser fornuftigt ud. Mærsk melder da også, at olieprisen i periode har ligget 38 procent over niveauet i 2010.



Se TV: Rederigigant trækker overskriften i hektisk aktieuge



I modsat retning trækker, at Maersk Oils produktion er faldet over stort set hele linjen. Det er gældende i både Nordsøen og Den Persiske Golf. Brøndene ud for Algeriet har dog uændret produktion.

Oven i det har selskabet et par britiske problemer. Mærsk har måtte trække en platform ud af produktionen i den britiske del af Nordsøen, og det koster både i produktion og indtjening.

Gryphon_Maersk_business



Derudover vil den britiske regering have en større del af kagen, og det betyder, at Mærsk har måtte notere sig en højere skattebetaling på den anden side af kanalen.

Maersk Oils samlede skattebetaling i perioden beløber sig til 8.104 mio. kr. mod 5.646 mio. kr. i samme periode sidste år.

Se TV: Rederigigant trækker overskriften i hektisk aktieuge

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere