Del : SMS
Berlingske Business

Prisen på kaffe falder – bare ikke for dig

kaffe
Mens prisen på kaffebønner er raslet ned de senere år, har danskerne måtte sande, at priserne for forbrugerne bare vokser og vokser. Arkivfoto. Foto:

Prisen på råvarekaffe er faldet de senere år. Alligevel er prisen for forbrugerne blevet højere, viser beregninger. Spørgsmålet er, hvor avancen lander.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens prisen på kaffebønner er raslet ned de senere år, har danskerne måtte sande, at priserne for forbrugerne bare vokser og vokser.

I begyndelsen af 2011 blev et pund (0,45 kilo) kaffebønner solgt til omkring 14 kroner. I januar 2016 var prisen, der måles på arabica-bønner, så kravlet ned i knap otte kroner, viser en gennemgang, Berlingske Business har foretaget.

kaffebønner

Men i den samme periode er den pris, forbrugerne betaler for kaffe, steget med 25 procent, viser beregninger som seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Københavns Universitets sektion for Produktion, Markeder og Politik har lavet.

Han konkluderer, at markedet ikke fungerer optimalt.

»Der er jo en udvikling over flere år. så det handler ikke om et øjebliksbillede. Som forbruger gælder det blot om at købe discountkaffe og billig kaffe – det kan presse forbrugerprisen ned igen,« siger Henning Otte Hansen.

Fra Peter Larsen Kaffe lyder det, at producenterne ikke er herre over forbrugerpriserne. En forklaring kan dog være, at der i øjeblikket er mangel på såkaldt certificeret kaffe på grund af stor efterspørgsel. Og det får priserne til at gå op, forklarer udviklings- og kommunikationschef, Lars Aaen.

»Dette spiller ikke kraftigt ind i lavprissegmentet, men i Peter Larsen Kaffe-regi er det markant, da vi fokuserer så kraftigt på mere eksklusive kvalitetsvarianter som højlands­kaffe, helbønne og certificeret kaffe,« siger han.

Kaffekrise: Her er det slut med kapselkaffe

I Coop, der tæller Kvickly, Brugsen og Fakta, erkender analysechef Lars Aarup, at prisen på almindelig filterkaffe ikke er faldet i takt med faldet i verdensmarkedsprisen.

»Vi har ikke fået en øget avance på filterkaffe. Den svinger lidt op og ned, men ligger meget stabilt,« siger han.

Samtidig påpeger Lars Aarup, at stigningen i de danske forbrugerpriser hænger sammen med, at danskerne i stadig højere grad vælger specialkaffe, der koster mere end den mere uforarbejdede kaffe.

»Derfor kan forbrugerpriserne i Danmark ikke sammenlignes én til én med verdensmarkedsprisen. Men forventningen er, at prisen på filterkaffe vil falde i løbet af års tid, hvis faldet på verdensmarkedsprisen fortsætter,« siger han.

Torsdag: Clooney

Hvem tager gevinsten?

Det fortoner sig i det uvisse, hvilke led der skummer fløden på kaffen. Når verdensmarkedsprisen falder, tyder intet på, at de lokale kaffebønder får mere for deres kaffe, påpeger Henning Otte Hansen fra Københavns Universitet.

»Man kan ikke se, hvor i værdikæden der er en øget avance,« siger han.

Kaffebar

Henning Otte Hansen bakkes op af cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Martin Salamon. Han mener, at det alt for ofte ses, at prisstigninger på råvarer slår hurtigt igennem på forbrugerpriserne, mens det går meget langsommere med at give gevinsten ved prisfald på råvarer videre til forbrugerne.

»Hvis konkurrencen fungerede ordentligt på detail- og engrosmarkederne, ville vi ikke se denne tendens, som forbrugerne jo betaler for. Der hentes nogle gedigne avancestigninger i leddene mellem kaffebønder og forbrugere. Hvor de penge bliver af, er et mysterium, der skal opklares – om nødvendigt af konkurrencemyndighederne,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere