Del : SMS
Berlingske Business

Pelsgigant vil have toldrabat i Kina

21BUS20140214-141651-3BM.jpg
Overskrift
Pelsauktionshuset Kopenhagen Fur forsøger nu at slå en handel af med de kinesiske myndigheder. »For at vi kan være sikre på, at tingene ikke går udenom de officielle kanaler, så har vi foreslået de kinesiske myndigheder, at der bliver en rabat til dem, der vil bruge de officielle kanaler,« siger Torben Nielsen, topchef i Kopenhagen Fur. Foto: Thomas Lekfeldt
 

Ulovlig import af danske minkskind bliver reduceret, hvis Kina giver pelsindustrien en klækkelig toldrabat. Sådan lyder et usædvanligt forhandlingsudspil fra danske Kopenhagen Fur. Modellen er kendt fra diamantindustrien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter afsløringen af milliardsvindel med danske minkskind, oplyser ledelsen hos verdens største pelsauktionshus, Kopenhagen Fur, at den prøver at slå en handel af med de kinesiske myndigheder.

Den kinesiske regering kan forvente betydelig mindre smugling af danske minkskind, hvis den går med til pelskoncernens forslag om at sænke importafgifter på minkskind og samtidig gør det nemmere at komme over den kinesiske grænse med varer uden at skulle forhandle om varernes værdi.

Minkauktion hos Kopenhagen Fur

»For at vi kan være sikre på, at tingene ikke går udenom de officielle kanaler, så har vi foreslået de kinesiske myndigheder, at der bliver en rabat til dem, der vil bruge de officielle kanaler,« siger Torben Nielsen, topchef i Kopenhagen Fur.

Kontroversiel Hong Kong-model

Hvis den kinesiske regering accepterer udspillet, vil Kopenhagen Fur fremover sende sine minkskind direkte til Kina i stedet for til Hong Kong, som koncernen gør i dag. Det betyder, at smuglerierne af danske minkskind fra Hong Kong til Kina, som er foretaget af Kopenhagen Furs kunder, vil ophøre. Forslaget bør være i den kinesiske regerings interesse, lyder det fra den danske pelskoncern. For smuglerierne i dag betyder, at Kina går glip af både told og moms. Det vil Kina ikke gøre fremover, hvis landet får Kopenhagen Fur til at fragte sine skind direkte ind i Kina.

»Dem, der følger den brede vej, de skal have en rabat på importafgifter (told, red.). For så får Kina i det mindste momsen. Det gør Kina ikke, hvis folk går helt uden om officielle kanaler,« siger Torben Nielsen.

Løsning fra diamantindustrien

Det er yderst sjældent, at en udenlandsk virksomhed får overbevist den kinesiske regering om, at der skal betales lavere toldsatser, når dens produkter føres ind i Kina. Men Kopenhagen Fur peger på, at kineserne tidligere er gået med til at sænke tolden på diamanter for netop at undgå indsmugling af dem.

21BUS20140214-141641-5BM.jpg
LÆS MERE : Pelskongen

»Diamanter er meget nemme at smugle. Du sluger dem bare og tager ind over grænsen. Derfor har diamantindustrien fået fritagelse for told og importafgifter. Men kun ét firma må importere under de betingelser. Så hvis diamanterne kommer derfra, så er de ikke smuglet ind. På den måde er der mere styr på tingene og bedre transparens, hvilket må være i alles interesse,« siger Torben Nielsen.

Smuglede varer for milliarder

Ingen ved, hvor store beløb den kinesiske stat er gået glip af i afgifter fra pelsindustrien. Men de kinesiske myndigheder har i forbindelse med en stor kampagne konfiskeret minkskind for 6,8 mia. danske kroner i optrevlingen af en smuglerring, der ifølge myndighederne har snydt den kinesiske statskasse for over 1,5 mia. kroner. I alt 26 personer er blevet anholdt i sagen, og deres hovedmistænkte, familiedynastiet Lam og dets virksomhed Kuikeng Co. Ltd., er mangeårig storkunde hos Kopenhagen Fur, kunne Berlingske Business fortælle for en uge siden. I samme ombæring fortalte topchefen fra Kopenhagen Fur, at han kender til, at der er foregået ulovlig import af danske minkskind fra Hong Kong til Kina, men at han ikke kan styre sine kunders ageren.

Må forsøge alle veje

Kopenhagen Furs forsøg på at få importafgiften ned har man ingen kommentarer til på den danske ambassade i Beijing. Men ifølge en af Danmarks mest vidende eksperter på området giver det god mening, at Kopenhagen Fur arbejder intenst for at få nedsat tolden.

»Som privat virksomhed må man forsøge alle de veje, der er, og når man sender store dele af sine varer til Kina, så forstår jeg godt, hvis man hos Kopenhagen Fur arbejder meget intenst med at få en aftale igennem om toldnedsættelse,« siger Nis Høyrup Christensen, tidligere Kina-rådgiver i DI og i dag forsker ved Asia Research Centre på Copenhagen Business School.

Ofte forsøger danske virksomheder at gå via den danske ambassade i Beijing eller EU, når de forsøger at få toldnedsættelser igennem eller andre forbedringer i adgangen til det kinesiske marked.

Minkauktion hos Kopenhagen Fur

»I princippet kan man godt gå direkte til de kinesiske myndigheder og få en aftale igennem. Det økonomiske argument vejer her tungt, men udfordringen er, at der i en aftale også ligger en form for indrømmelse af, at de kinesiske toldmyndigheder ikke har styr på importen fra Hong Kong,« siger Nis Høyrup Christensen om Kopenhagen Furs manøvre.

Kopenhagen Fur oplyser til Berlingske Business, at hvis ikke den kinesiske regering vil give en direkte rabat på importafgiften, så er en anden mulighed at indføre nye og mere klare regler for, hvordan de danske minkskind skal værdisættes, når de fragtes ind over den kinesiske grænse. Ifølge Kopenhagen Fur bør de værdisættes betydeligt lavere, end de bliver i dag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere