Del : SMS
Berlingske Business

Pandora tager risikabelt spring ind i Disneys eventyrunivers

Pandora tager risikabelt spring  ind i Disneys eventyrunivers - 1
Overskrift
Smykkeselskabet Pandora har indgået en aftale med Walt Disney, så målgruppen nu udvides til børn også. Foto: EPA Foto:
 

Smykkekoncernens alliance med Walt Disney bliver betegnet som en både overraskende og risikabel satsning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skal Pandora sælge smykker til børn? Risikerer Pandora at sige farvel til modne kvinder i målgruppen, fordi selskabet fletter fingre med Walt Disney i et barnligt eventyrunivers?

Den nye strategiske alliance mellem danske Pandora og den amerikanske underholdningsgigant Walt Disney bliver modtaget med både overraskelse, ros og bekymring.

Det hurtigt voksende danske smykkefirma, der i 2010 bragede ind på Fondsbørsen, er helt uden erfaring med den type alliancer, og tilmed er smykker og børn måske ikke den mest oplagte cocktail. Derfor har der været grundige overvejelser hos Pandoras ledelse, inden den underskrev en partneraftale med den amerikanske virksomhed Disney, som gælder de næste ti år.

Livsstil og børneunivers

»Alliancen med Walt Disney må have været vendt og drejet mange gange i Pandoras top. For det er ikke umiddelbart det mest oplagte, som Pandora gør nu. Disney har en bred målgruppe, men skærer man ind til kernen, så er Disney et børneunivers med eventyr og fantasy-elementer. Pandora er derimod et livsstilsbrand for kvinder, og det er klart risikabelt at bevæge sit brand sidelæns, som Pandora nu gør ved at gå ind i et helt nyt univers,« siger Martin Roll, international brandrådgiver med base i Singapore og en af Danmarks førende eksperter i branding.

»Et noget mere forudsigeligt træk havde været, hvis Pandora i stedet indgik en alliance med et brand inden for livsstilsprodukter – eksempelvis et modefirma, som måske lå niveauet over Pandora,« siger Roll, der mener, at tidspunktet gør trækket fra Pandora endnu mere risikabelt.

Ny alliancepartner

»Pandora har gjort det flot på det seneste, men firmaet er jo stadig kun lige ved at finde sine egne ben at stå på efter en dramatisk nedtur, hvor Pandora ramte forbi sin egen målgruppe. På et tidspunkt som dette, hvor man skal finde sin egen position på markedet igen, er det ekstra risikabelt at tage chancer med en ny alliancepartner,« siger Martin Roll.

Aftalen sender Pandoras produkter ind i Disney World-parkerne, hvor der er millioner af storforbrugende middelklassegæster. Tilmed kommer der allerede fra november Disney-produkter på hylderne i Pandoras konceptbutikker. For Pandora er som led i aftalen i færd med at udvikle en hel Disney-kollektion i Sterling-sølv og 14 karat guld charms, som vil være inspireret af Disneys figurer, herunder Mickey og Minnie Mouse. Aftalen er ikke global, men derimod begrænset til det amerikanske marked samt Pandoras butikker i Canada, Mexico, Puerto Rico, Mellemamerika og Caribien.

Aftalen vil næppe give meget ekstraomsætning i Pandoras butikker, men for Pandoras brand kan det blive en stor fordel, vurderer aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

Appel til amerikanske kvinder

»Disney er så stærkt et brand i USA, at Pandora nok kan hente en del brandingværdi på det. Mens de europæiske kvinder måske vil være lidt skeptiske over for Disney-produkter i en Pandora-butik, så kunne jeg sagtens forestille mig, at de amerikanske kvinder er noget mere åbne for det, og at de faktisk synes, at det er et godt match. Tilmed er det jo en god lejlighed til at vise sig over for en lidt yngre målgruppe,« siger han.

Hos Pandora fortæller ledelsen, at den ikke er nervøs ved gå ind i et børneunivers.

»Det er forkert at sige, at Disney kun retter sig mod børn, så jeg mener, at samarbejdet er helt i tråd med Pandoras strategi og værdier. Især i USA har Disney en universel tiltrækning af forbrugerne, som går på tværs af alder,« siger topchef i Pandora, Allan Leighton, der kalder alliancen »et meget stort gennembrud for selskabet«.

Den økonomiske fordelingsaftale forbliver en hemmelighed imellem parterne, fastslår han.

»Jeg vil ikke gå ind i de kommercielle detaljer i aftalen. Den ser ud, som den slags aftaler typisk ser ud. Det vil være en meget profitabel forretning for både os og for Disney,« siger topchef Leighton.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere