Del : SMS
Berlingske Business

Pandora høster succes hos mændene

Bagmandspolitiet rejser tiltale mod Pandora
Pandora Foto:

Tidligere var det yderst sjældent, at en mand købte Pandora-smykker til konen eller kæresten. Men nu strømmer mænd ind i Pandoras tusindvis af butikker. Det overrasker analytikere og lover godt for Pandoras kommende e-butikker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mænd er ved at få øjnene op for danske Pandora-smykker, og udviklingen går så hurtigt, at kendere af smykkekoncernen er overraskede. På blot fem år er andelen af mandlige kunder i Pandoras butikker vokset eksplosivt fra fem procent til 40 procent af den samlede kundemasse.

Oplysningen kommer fra chefen for Pandoras amerikanske marked, Scott Burger, der tegner sig for halvdelen af Pandoras globale omsætning på 6,7 mia. kroner. Han lod nyheden sive på en investordag i London tirsdag, hvor Berlingske Business var eneste journalistiske medie til stede. Oplysningen kom sammen med en række andre beskrivelser af Pandoras dagsform, der kan være med til at forklare, hvorfor aktiekursen i løbet af onsdagen steg med fire procent.

»Pandora kom igennem dagen med overbevisende svar, som efterlader et indtryk af, at der er godt styr på både design, positionering og marketingstrategi,« siger Kresten Johnsen, aktieanalytiker i Nykredit Markets, der var til stede blandt godt og vel 50 analytikere og investorer på Hotel Landmark i London, hvor der med dansk, italiensk, fransk og britisk accent blev spurgt ind til koncernens udfordringer.

Læs også: Få overblikket: Sådan går det 37 danske smykkeproducenter

Med den positive udvikling lægger Pandora yderligere afstand til rædselsåret 2011, hvor Pandora på dramatisk vis nedjusterede, fyrede topchefen og så kursen styrtdykke. Nu stiger aktiekursen igen, oplysningen om Pandoras voksende succes blandt mandlige gavekøbere fik flere investorer og analytikere til at notere ivrigt på blokken.

»Det er overraskende, at Pandora på sit suverænt største marked, det amerikanske, hæver andelen af mandlige kunder fra fem til 40 procent. Det er en nærmest radikal udvikling, som jeg forventer nogenlunde afspejlet på andre modne markeder som det australske og britiske,« siger Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank.

Hvorfor andelen af mandlige kunder vokser så eksplosivt, har Pandora ingen entydig forklaring på, men udviklingen tyder på, at mændene har brugt lidt længere tid på at tage Pandora-dillen til sig og forstå kvindernes behov, end Pandora har. Pandora er særdeles tilfreds med at få flere mænd i butikkerne, og der vil formentlig komme endnu flere af dem fremover, lød det fra Pandoras ledelse på scenekanten. For selskabet er i færd med at åbne e-butikker på vigtige markeder, og netop mænd kan godt lide at klare gaveindkøb af den slags hjemme bag computeren.

»Vi lancerede vores e-butik i England for et år siden. Det gjorde vi, fordi vi finder vores produkter meget egnede til onlinesalg, og det viser sig, at særligt mænd er meget interesserede i at købe produkter online. Det ser vi tydeligt i vores data,« siger Thomas Ryge Mikkelsen, Chief Marketing and Merchant Officer i Pandora.

Foruden England har Pandora åbnet e-butikker i Tyskland og Østrig i august. Næste åbning bliver i Frankrig, og flere markeder er på tegnebrættet, blandt andet det amerikanske e-marked. En oplagt risiko ved at åbne e-butikker er, at de kan kapre kunder fra de eksisterende forhandlere i Pandoras netværk, men det forventer Pandora bliver i småtingsafdelingen.

»Erfaringen fra vores engelske marked er, at salget ud af de fysiske butikker er vokset, samtidig med at vi har oplevet vækst i e-butikken, så vi tror på, at e-butikker primært er med til at gøre vores forretning større,« siger Thomas Ryge Mikkelsen.

Pix-Pandora

»Det er vigtigt for Pandora at få gang i e-handelskanalen. Dog må vi forvente, at det ikke kun bliver nye kunder, som bruger kanalen. De vil også i en eller anden udstrækning kanibalisere fra de fysiske butikker,« siger Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

Da Pandora-aktien toppede i januar 2011, lå den i kurs 367 kroner. I oktober 2011 var den nede og vende i kurs 35 kroner. Siden har den arbejdet sig skridt for skridt op til onsdagens lukkekurs på 295 kroner.

Læs også: Brancheanalyse af 42 designdrevne virksomheder

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere