Del : SMS
Berlingske Business

Pandora har svært ved at ramme japanerne

pix-pandora
Pandora vil gradvist overtage aktiviteterne fra partneren Bluebell over de næste frem år og det skal gerne føre til, at Pandora kan begynde udrulningen af de nye butikker på det japanske marked. Foto:

Japanske kvinder går uden om Pandoras butikker, og det får smykkekoncernen til at lukke i stedet for at åbne nye butikker på det vigtige smykkemarked. Nu ændrer Pandora tilgang til det Japanske marked – for tredje gang.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kan de japanske forbrugere ikke lide Pandoras produkter? Eller har smykkekoncernen blot grebet ekspansionen forket an?

Det spørgsmål rumsterer endnu en gang på ledelsesgangen hos Pandora, efter smykkekoncernens japanske offensiv er blevet sat tilbage. Så sent som i foråret 2013 så Pandora sig nødsaget til at lukke ti ud af sine 20 japanske butikker og samtidig sige farvel til sin hidtidige japanske partner Vérité efter utilfredsstillende salgstal.

En ny partner, Bluebell, blev dengang udpeget, og partneren har siden 1. april 2013 haft til opgave at få Pandoras japanske vækstoffensiv tilbage på sporet. Men det følgende halvandet år er yderligere to Pandora-butikker blevet lukket ned, og dermed har Pandora i dag blot otte forhandlere tilbage i Solens Rige – og syv af dem er såkaldte shop-in-shops, hvilket vil sige et hjørne i en anden større butik.

Det står i modstrid med Pandoras plan om at gøre Japan og Kina til de næste store Pandora-markeder, hvilket har været forsøgt siden 2010. Så sent som i december 2013 fortalte topchef Allan Leighton ved en investorkonference i London, at Japan og Kina var markeder, som Pandora forventede sig meget af i fremtiden.

»Jeg ser ingen grund til, hvorfor de lande ikke skal kunne stå for 20 procent af Pandoras omsætning fremover,« sagde Allan Leighton til de fremmødte investorer.

Kasi

Men de aktuelle udfordringer på det japanske marked får nu Pandora til at ændre samarbejdet med Bluebell. Gradvist over de næste fem år vil Pandora overtage aktiviteterne fra partneren, oplyser Pandora i en selskabsmeddelselse, og det skal ifølge meddelelsen føre til, at Pandora kan »accelere udrulningen af nye butikker, styrke fokus i detailleddet og foretage betydelige markedsføringsinvesteringer på det japanske marked.«

pandora

Den samlede betaling til Bluebell beløber sig i cirka 52 til 156 mio. kroner afhængig af den realiserede omsætning i 2019. Den udgift skal lægges oveni i de 38 mio. kroner, som Pandora betalte i foråret 2013 til den forhenværende partner Vérité.

Pandora vil uanset hvor store udfordringer, der kommer i Japan, ikke trække sig fra markedet foreløbig. Det skyldes, at Japan sammen med Kina er blandt de markeder i verden, hvor der omsættes smykker for flest penge.

»Hvis Pandora skal blive ved med at have ti, 15 eller 20 procent toplinjevækst, bliver man nødt til at være på de to markeder, som er to af verdens største.

Hvis du ikke er på dem, så går du glip af cirka 25 procent af verdensmarkedet, og der er jo masser af andre virksomheder, som godt har kunnet finde ud af at få succes i Japan og Kina. Så vi taler ikke om, at Pandora skal ud og skabe en revolution,« siger Jesper Christensen, aktieanalytiker i Alm. Brand Markets.

Han og andre analytikere tror på, at Pandora står stærkere i Japan, efter selskabet har besluttet sig for gradvist at tage kontrollen der. Pandora har ikke ønsket at give interview om, hvad der er årsag til udfordringerne i Japan.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere