Del : SMS
Berlingske Business

Pandora anklages for tysk fupnummer

13BUSPaddora.jpg
Pandoras tidligere bestyrelsesformand og nu CEO, Allan Leighton, afviser at svare på anklagen om, at oprydningen i Tyskland er mere spin end substans. Arkivfoto: NIels Ahlmann Olesen

Har Pandora bevidst forhalet et oprydningsarbejde i Tyskland for at undgå at betale et trecifret millionbeløb til Jesper »Kasi« Nielsen? Det mener hovedpersonen Jesper Nielsen selv. Pandoras topchef vil ikke forholde sig til det prekære spørgsmål.

Artiklen fortsætter under annoncen

Pandoras topchef, Allan Leighton, kritiseres for bevidst at forsinke et oprydningsarbejde i Tyskland og samtidig lyve om, hvor mange forhandlere Pandora reelt har lukket på det store smykkemarked.

Bag de alvorlige anklager står tidligere Pandora-direktør Jesper »Kasi« Nielsen, der kan miste et trecifret millionbeløb, hvis Pandoras oprydning på det vigtige tyske marked trækker ud. Forsinkelse er netop, hvad der forekommer, afslørede topchef Allan Leighton i Berlingske Business torsdag. Her kaldte analytikere det »overraskende«, at oprydningen i Tyskland, der allerede har stået på i to år, ifølge topchefen nu kommer til at tage yderligere to til tre år.

1212olehall

Jesper Nielsen er vred over, at oprydningen ikke er sket på to år, men nu kommer til at tage op mod fem år. Han mener, at snakken om oprydningen i Tyskland har været et fupnummer.

»Der har ikke været foretaget noget oprydningsarbejde i Tyskland. Det er en decideret løgn spundet af Allan Leighton (topchef. red) og Pandora for at dække over, at man forsøger at undgå at betale den aftalte earn-out til virksomheden Kasi,« siger Jesper Nielsen.

Fortjenesten bliver udhulet

Smykkematadoren forhandlede sig i forbindelse med et virksomhedssalg til Pandora frem til en efterbetaling, en såkaldt earn-out, som ifølge Nielsen burde give i alt 672 mio. kroner til udbetaling efter Pandoras årsregnskab for 2014. Men aftalens værdi bliver udhulet i takt med, at Pandoras problemer i Tyskland trækker ud, da indtjeningen i Tyskland er afgørende for efterbetalingen. Jesper Nielsen er meget frustreret over, at Pandora-ledelsen ikke gør mere ved problemerne i Tyskland.

pix-pandoradame

»Jeg tror, at hr. Leighton skal få sat sig ind i et fly og komme ned og kigge på det tyske marked. Jeg tilbyder gerne at vise ham rundt, for jeg kan garantere ham, at ingen fra Pandora hernede aner, hvad der er op eller ned,« siger Jesper Nielsen.

Han har stadig stor kontakt til mange tidligere og nuværende Pandora-forhandlere i Tyskland, hvor han selv ekspanderer med sit nye smykkekoncept »Endless«.

Pandora fejloplyser, mener »Kasi«

I årsregnskabet for 2012 beskriver Pandora, at selskabet har lukket flere end 500 tyske forhandlere i forbindelse med et oprydningsarbejde. Men Pandora har fejloplyst markedet, mener Jesper Nielsen.

»Jeg har nu kørt rundt i Tyskland i seks måneder og placeret »Endless« i alle de samme butikker igen. Ingen steder bliver der talt om, at der lukkes Pandora-forhandlere,« siger Jesper Nielsen. Han beder Pandora fremlægge en liste over de lukkede forhandlere. Hos Pandora siger man så lidt som muligt om Jesper »Kasi« Nielsen offentligt. Allan Leighton afviser at svare på anklagen om, at oprydningen i Tyskland er mere spin end substans. Han lader i stedet pressechef Jakob Risom svare for sig.

Pix-Pandora

»Man skal tænke på, at det tyske marked har været meget overdistribueret, og der har været mange forhandlere at lukke, faktisk over 1.000 siden 2010. Det tager bare tid at få et brand på ret køl igen,« siger Jakob Risom.Kan der være noget om, at topchef og tidligere bestyrelsesformand Allan Leighton har givet Tyskland for lidt opmærksomhed?»Det ønsker vi ikke at kommentere på,« siger Jakob Risom.

 
.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere