Del : SMS
Berlingske Business

Outlet-bølge udløser tøjkrig i Danmark

Ny tøjkrig på vej   i Danmark - 1
Overskrift
Ringsted har slået sit navn fast som den første outlet-by i Danmark. De 32 outlet-forretninger har årligt godt 1,2 millioner besøgende. Med nærheden til København håber man i det kommende Copenhagen Designer Outlets at kunne tiltrække kunder fra hovedstaden. Foto: Thomas Lekfeldt Foto:
Ny tøjkrig på vej   i Danmark - 2
Overskrift
Copenhagen Designer Outlets, nyt outlet center i City2 i Taastrup. Rundvisning med direktør Thomas Lüscher og Christa Nesheim. Her mockup butik i det nye center. Foto:
Ny tøjkrig på vej   i Danmark - 3
Overskrift
Det nye outlet-center i København, Copenhagen Designer Outlets, kommer til at ligge i Høje-Taastrup. Foto: Thomas Lekfeldt Foto:

Gigantiske outlet-centre skyder op i Danmark og vil kapre kunder fra de etablerede tøjbutikker. Centrene vil sælge billigt mærkevaretøj for milliarder. Det kan blive dødsstødet for flere traditionelle tøjbutikker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskere med hang til billigt modetøj kan snart gøre en ekstra god handel.

Gigantiske outlet-centre vil slå portene op i Høje-Taastrup, Billund og Kolding i løbet af de næste to år. De nye tøjmekkaer vil åbne op mod 50 til 80 outlet-butikker hver, hvor de vil sælge udgåede kollektioner med typisk 30 til 70 procent rabat og nogle gange endnu billigere. Outlet-bølgen har allerede stærkt fat i USA og flere europæiske lande og vil trække omsætning væk fra en stribe etablerede tøjbutikker i handelsbyer og centre. De traditionelle tøjbutikker mærker i forvejen stigende konkurrence fra udenlandske e-butikker og faldende indtjening.

»De store outlet-centre vil skabe et massivt prispres nedad for de omkringliggende butikker,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.

»Hvis outlet-centrene bliver lige så flot indrettet, som vi har set i udlandet, skal den etablerede del af den danske detailhandel virkelig stramme balderne for at kunne klare sig i konkurrencen,« lyder det fra Birkeholm.

Se billederne: Sådan går de shop-amok i udlandet

De nye outlet-mekkaer får overlevelseschancerne til at falde hos flere selvstændige tøjforhandlere, vurderer også Louise Byg Kongsholm, direktør i PEJ Gruppen.

»Når man åbner et stort outlet-center midt i en by som i Kolding, får det en mærkbar effekt på de lokale handlende. Den tøjhandler, som ikke har forstået at bruge de nye kanaler som e-handel, lagersalg og outlet, må blot håbe på, at han har nogle unikke brands, som kunderne ikke kan få lige i nærheden af ham,« siger hun.

En betydelig del af danskerne vil blive imponeret over de nye outlet-mekkaers størrelse og indretning, forudser Louise Byg Kongsholm.

»Det bliver noget helt andet end de lagersalg, som danskerne er gået til de seneste år. Der bliver tale om pæne butikker side om side, hvor de enkelte brands vil have stort fokus på, at varerne bliver præsenteret ordentligt, og at der kommunikeres professionelt med kunderne i overensstemmelse med brandets værdisæt,« siger hun.

Hård kamp om tøjkunder

Landets største outlet-center bliver Copenhagen Designer Outlets, som slår dørene op i 2014. Centret har af konkurrencehensyn hidtil hemmeligholdt sine mål for omsætning. Men over for Berlingske Business bekræfter centerdirektøren, at der budgetteres med en omsætning i »milliardstørrelsen«.

»Under vores tag vil en række store og anerkendte brands åbne deres egen outlet-kanal. Det er klart, at når vi har gjort plads til 80 outlet-forretninger, så forventer vi en omsætning i milliardstørrelsen,« siger Thomas Lüscher, der er centerdirektør i det kommende Copenhagen Designer Outlets og det »gamle« City2, som outlet-centeret kommer til at ligge i forlængelse af.

Både Nike og Gant har allerede underskrevet kontrakter om at ligge i det nye outlet-center. Ambitionen er at tiltrække »danske og internationale topbrands«.

Midt i Kolding vil i omegnen af 50 outlet-butikker slå dørene op fra 2015 og frem i et nyt udendørs handelsmekka ved byens å. I Billund er der planer om at åbne 60 til 80 outlet-butikker i tilknytning til Lalandia. Fælles for de nye outlet-centre er, at de satser på at tiltrække danskere fra et stort geografisk område og håber at blive et decideret udflugtsmål for shoppingivrige og modeglade forbrugere. I forvejen tager danskerne i dag til Ringsted Outlet, der med 32 butikker og 1,2 mio. årlige besøgende har slået sit navn fast som Danmarks første outlet-by. Hos Copenhagen Designer Outlets lægger man ikke skjul på, at man også vil gå direkte efter de mange tøjkunder i København.

»Vi har en kæmpe fordel ved, at vi geografisk ligger meget tæt på den største kundemassse i Danmark. Når trafikken glider, er der kun 24 minutter til Rådhuspladsen i København,« siger Thomas Lüscher, direktør i Copenhagen Designer Outlets.

Outlet-centrene kommer efter nogle år, hvor de danske tøjbutikker har haft det hårdt. Siden 2007 er det samlede salg af beklædning faldet i værdi fra 27,3 til 25,4 milliarder kroner i detailforretninger med tøj på hylderne, viser en markedsrapport fra Euromonitor International, og der er således hård kamp om at vride kroner ud af de danske tøjkunder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere