Berlingske Business
12:51Pandora trækker afventende C20 op

Opkøb sender jysk sportskoncern mod milliardsalg

Pix-Sport 24
Sport 24 øger salget efter opkøb.

Et år med overtagelse af Sportigan og svenske Stadium i Danmark har fået salget i Sport 24 til at vokse med næsten 50 procent. Adm. direktør Henrik Bruun går nu efter milliardomsætning.

På et marked, der er presset fra både internethandel og benhård konkurrence, har den jyske sportskoncern Sport 24 fremgang.

Omsætningen i 2016 er steget næsten 50 procent til 804 millioner kroner mod 535 millioner kroner året før.

Selskabet driver såvel egne butikker som kædehovedkontor for et større antal frivillige butikker i det 100 procent ejede selskab G-Sport, der fungerer som administrativt og indkøbsmæssigt hovedkontor for blandt andet Sportigan-kæden og franchisetagere. Samlet tæller koncernen 153 udsalgssteder - 60 af dem ejes af Sport24 selv.

Hummel-ejeren Christian Stadil

Sport 24 blev etableret i 2010 af en række udbrydere fra Intersport-kæden og ejes i dag af fem tidligere Intersport-forhandlere med Henrik Bruun som hovedaktionær, mens formand for selskabet er Thomas Jakob Bøgild Jakobsen. I 2016 overtog Sport 24 syv sportsbutikker fra den svenske konkurrent Stadium, ligesom Sportigan-kæden kom under Sport 24.

Og det er netop opkøbene, der driver væksten frem, lyder det fra administrerende direktør Henrik Bruun.

»Selvfølgelig har opkøbene bidraget positivt til toplinjevæksten i andet halvår, men det er glædeligt, at vi også har organisk vækst på vores egne butikker og aktiviteterne på nethandlen i et marked for sportsudstyr, som detailsalgsmæssigt falder samlet set. Så vi tager markedsandele bredt betragtet – og det er jeg meget fint tilfreds med,« udtaler Henrik Bruun.

Tirsdag - Maria og Maya er dem, mærkerne drømmer om at forstå

Koncernchefen vurderer, at engangsomkostningerne ved overtagelserne udgør godt seks millioner kroner, som er taget ud af driften. Desuden har koncernen over året investeret godt 30 millioner kroner i butiksindretning og IT-systemer, der skal styrke processerne og den fremtidige driftsplatform. Trods de store omkostninger i forbindelse med overtagelserne i 2016 leverer Sport 24 et driftsresultat på knap 16 millioner mod godt 17 millioner kroner året før.

»Jeg er tilfreds og en anelse stolt over resultatet i et år med hele to store opkøb og efterfølgende implementeringer i koncernen,« siger Henrik Bruun.

De gode takter har givet blod på tanden i Silkeborg-selskabet, og forventningerne til 2017 er at fortsætte fremgangen og nå 1 milliard kroner i omsætning.

Birger Christensens nye direktør Denise Christensen.

»Ledelsen forventer en koncernomsætning i 2017, der overstiger 1 milliard kroner, ligesom der forventes et positivt resultat, der er på niveau med det for 2016,« skriver selskabet i årsrapporten.

Hvis Sport 24 når 1 milliard kroner i omsætning har selskabet målt på omsætning samme størrelse som konkurrenten Sportmaster, som i 2012 blev købt af kapitalfonden Nordic Capital. I holdingselskabet Sport Nordic, som også ejer Unisport, er omsætningen i det seneste regnskab (2015) opgjort til 1,1 milliarder kroner, mens driftsresultatet målt på ebit lå 2,1 millioner kroner.

Sport 24 beskæftiger 1.100 medarbejdere, hvoraf knap 450 er fastansatte.

25BUSXXL-SPORTSBUTIK-141041.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen