Del : SMS

Oliepenge kan trække Georg Jensen op i luksuseliten

georg jensen
Overskrift
Det opsigtsvækkende salg giver Georg Jensen en enestående chance for at slippe fri af det dødvande, som virksomheden har befundet sig i længe. Her arbejder en sølvsmed hos Georg Jensen på Frederiksberg.
 

Georg Jensen bliver udsat for massive forandringer de næste år med tunge investeringer i asiatiske markeder og en restrukturering af den 108-årige virksomhed.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det står klart, efter at den traditionsrige sølvsmedje, smykke- og urproducent i går blev solgt af den danske kapitalfond Axcel for en sum svarende til 813 mio. kr. Den kongelige danske hofleverandør kommer i hænderne på pengestærke arabere, det Bahrain-baserede investeringsselskab Investcorp. Dets bugnende pengetank og bedrifter med at løfte internationale brands som Gucci og Tiffany viser, at araberne har musklerne til at sende en ørkenstorm af forandringer gennem Georg Jensen, og det kommer de efter stor sandsynlighed til at gøre.

»Hvis nogen kan løfte Georg Jensen til et nyt niveau og sikre et gennembrud i Asien, så er Investcorp et særdeles godt bud,« siger Martin Roll, international brandrådgiver med indgående kendskab til luksusindustrien.

En ny virkelighed venter

Det opsigtsvækkende salg til Investcorp giver Georg Jensen en enestående chance for at slippe fri af det dødvande, som virksomheden har befundet sig i i over et årti. Efter dundrende underskud og kapitalindsprøjtninger har Georg Jensen først de seneste to år formået at skabe spinkle overskud efter skat på seks og otte mio. kr. på en omsætning i underkanten af én mia. kr,

Men med ny ejer og ny kapital får Georg Jensen endnu en chance for at slå igennem på nye markeder, og på papiret er mulighederne stadig til stede.
»Georg Jensen har et stort potentiale i store dele af verden og særligt blandt asiatere, som hungrer efter gode historier og brands med dybe rødder og solide værdier,« siger Martin Roll.

Bl.a. bliver det afgørende for Georg Jensen at få rettet op på en kinesisk offensiv, som trods flere års arbejde endnu ikke er blevet en succes. Allerede i går blev Investcorp europæiske chef, Hazem Ben-Gacem – der er kommende bestyrelsesformand hos Georg Jensen – citeret for, at han kan mangedoble Georg Jensens omsætning i Kina fra i omegnen af én mio. amerikanske dollar til 200 amerikanske dollar. Optimismen bygger han på tidligere tiders resultater.

»Vi har taget brands som Gucci og Tiffany og gjort dem til multimilliard-forretninger,« lød det selvsikkert fra Hazem Ben-Gacem i Financial Times.

 


Investcorp har mindst tre stærke kort på hånden: en lang investeringshorisont, hvor der i første omgang tales om en seksårsplan med mulig notering af Georg Jensen på børsen i Hongkong. Derudover råder Investcorp selv over kapital og erfarne folk, som kommer Georg Jensen til gode. Direkte ind i Georg Jensens bestyrelse træder bl.a. Guy Leymarie, tidligere CEO i DeBeers, Cartier og Dunhill. Som næstformand i bestyrelsen indtræder David Chu, som også er udnævnt til kreativ direktør hos Georg Jensen. Tidligere har han bygget det amerikanske herretøjsbrand Nautica op og solgt det med fortjeneste på over 100 mio. dollar.

»De har et netværk, som er særdeles værdifuldt, og det åbner døre over hele verden. Tilmed er det godt at se, at der nu kommer en international bestyrelse. Det er tankevækkende, at selskabet i så høj grad har været styret af danskere indtil nu, når man gerne vil gøre sig globalt. Det kræver, at der kommer nogen, som kan se tingene udefra,« siger Martin Roll.

Salget af Georg Jensen har fremkaldt stærke reaktioner fra læsere, der mener, at Danmark nu sælger ud af arvesølvet.

»Som dansker er det ærgerligt at se, men som professionel må jeg bare sige, at det ikke er afgørende, hvem der ejer brandet. Investcorp kan sagtens forvalte det bedre end danskere, da vi i Danmark har det lidt svært med det elitære og arrogante, som er en del af luksusbrands,« siger Martin Roll.
Hos Axcel er partner Nikolaj Vejlsgaard blot glad for, at salget omsider er en realitet.

»Det er ejerens forudsætninger for at videreudvikle virksomheden, der er afgørende. Ikke nationaliteten,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere