Del : SMS
Berlingske Business

Øl- og slikafgifter sender 1 milliard ekstra over grænsen

pix-grænsehandel
Højere afgifter på cigaretter, slik og øl har øget grænsehandlen med næsten en milliard kroner. Foto:

Danskerne forventes at bruge én milliard mere på grænsehandel i år end sidste år, anslår ny rapport fra Skatteministeriet. Skatteministeren ser det ikke som alarmerende og afviser at sænke afgifterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dåsesodavand, øl, spiritus, cigaretter og slik. Danskerne køber i stor stil ind over grænsen i stedet for at lægge pengene i de danske butikker. Faktisk ventes de at bruge én milliard mere i år end sidste år, fastslår en ny rapport fra Skatteministeriet.

Grænsehandlen anslås at lande på 10,6 milliarder kroner samlet set, hvilket er én milliard mere end sidste år, men lavere end gennemsnittet for, hvor meget danskere har købt over grænsen i årene 2000-2012.

Skatteminister Holger K. Nielsen (SF) ser ikke rapportens resultater som alarmerende og afviser samtidig, at løsningen på problemet skulle være at sænke afgifterne på øl, spiritus og sodavand, som ellers er grænsehandelsfølsomme varer. Omvendt lægger han heller ikke op til, at de skal hæves yderligere.

”Jeg tror bare ikke, at vi løser det ved bare at sænke afgifterne. Det er steget omkring 1 milliard kroner, og det er som forudset. Men det hjælper selvfølgelig ikke købmanden i Tønder eller Kruså, at vi havde forudset det. Men grænsehandlen er stadig under gennemsnittet de sidste 10 år og langt under 2005 (hvor grænsehandlen toppede med 15,6 milliarder kroner, red.). Så der er intet dramatisk i stigningen,” siger Holder K. Nielsen til Jyllands-Posten.

Danskerne strømmer til grænsebutikker

Trods afvisningen om at sænke afgifterne, vil Venstre fortsat holde fast i deres finanslovskrav om en grænsehandelspakke på en halv milliard kroner, skriver Jyllands-Posten.

Skatteminister Holger K. Nielsen synes, at både erhvervslivet og Venstre længe har overdramatiseret og forsøgt at blæse problemet ud af proportioner. Med rapporten i ryggen mener han, at deres mangel på sagligt grundlag er klar.

”De har haft en meget skinger deabattone. Vi kan godt erkende, at der er et problem. Men vi skal også erkende de saglige realiteter, nemlig at det stadig er til at håndtere, og at grænsehandlen ikke er større, end den har været tidligere. Det er ligesom at skyde gråspurve med kanoner, når man gør afgifter og grænsehandel til det store problem i dansk økonomi i øjeblikket,” siger skatteminister Holger K. Nielsen til Jyllands-Posten.

Men selvom rapporten viser, at den forventede samlede grænsehandel for 2012 ventes at ligge lavere end gennemsnittet for 2000-2012, så er erhvervslivet langt fra tilfredse med resultatet.

John Wagner, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd mener slet ikke, at rapporten giver et rettidigt billede af den nuværende situation.

”Vi har ikke meget tillid til det skønmaleri, som Skatteministeriet gang på gang kommer med. Men uanset om grænsehandlen er 10, 12 eller 14 milliarder kroner, mener vi, at det er en dårlig forretning for Danmark at have al den handel liggende syd for grænsen i stedet for i de danske butikker. Det burde en regering, der ønsker at fremme beskæftigelsen i Danmark, gøre noget ved,” siger John Wagner til Jyllands-Posten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere