Del : SMS
Berlingske Business

Økonomer forudser større grænsehandel

Grenze_Business
Foto:

Øgede afgifter på bl.a. usunde fødevarer som led i skattereformen vil få flere til at købe ind i udlandet - til gengæld er sundhedseffekten begrænset.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er langtfra sikkert, at regeringen kan regne med de fulde 2,7 mia., den forventer at hente ind via øgede afgifter på bl.a. fedt, alkohol, sukker og tobak. I takt med, at usunde varer bliver dyrere, er der nemlig flere danskere, der rejser udenlands for at slukke lækkersulten.

I øjeblikket udgør de omstridte »adfærdsregulerende afgifter« et fast beløb i kroner og ører. I fremtiden vil regeringen lade dem stige i samme tempo som den almindelige prisudvikling. Men selv om de usunde varer blot stiger i takt med prisen på brød, mælk og havregryn, vil det for danskerne virke dyrere, forklarer Søren Askegaard, professor i forbrugerstudier på Syddansk Universitet.

»Mange mennesker har nogle absolutte beløb i hovedet for, hvor meget de mener, en vare bør koste. Hvis den bliver dyrere end det, vil de rejse efter en billigere pris eller købe et billigere, men lidt dårligere produkt. På den måde spiser forbrugeradfærden noget af skatteeffekten,« siger han.

Faktisk risikerer afgifterne at få en »dobbelt negativ« effekt, vurderer Bo Sandemann Rasmussen, professor i økonomi på Aarhus Universitet. Ikke nok med, at staten mister skatteprovenu på de dyre varer. Når danskerne først er taget udenlands, køber de som regel meget mere ind.

»Der er fare for at skabe en ketchup-effekt. Når mange små varer bliver dyrere, kan det pludselig betale sig at tage den lange tur, men næppe ville gøre kun for én,« siger han.

Der er heller ikke nogen garanti for, at afgifterne vil hjælpe på folkesundheden.

»Havde man fulgt den almindelige prisudvikling siden 1960erne, burde cigaretter være dobbelt så dyre, som de er i dag,« siger Finn Diderichsen, professor i folkesundhed på Københavns Universitet. »Så i den forstand er det glædeligt, at afgifterne stiger,.«

Men de konkrete afgiftsstigninger er simpelthen for små, spredte og gradvise til at batte i det store billede mener han:

»Det havde været bedre med en kraftig engangsstigning - et drastisk hop, der kunne virke som et chok på forbrugerne,« siger han. Desuden skulle man have satset på én massiv afgift - f.eks. på tobak, i stedet for at sprede det ud på en lang række varer.

Dermed ikke sagt, at reguleringerne er en dårlig idé, understreger Bo Sandemann Rasmussen fra Aarhus Univeristet:

»Når nu man har valgt at have den her type afgifter, ville det være underligt at fryse dem fast. Så det er i og for sig fornuftigt at lade dem følge prisudviklingen. Men det er bestemt noget, danskerne kommer til at kunne mærke. Ikke her og nu, men de kommer krybende.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere