Del : SMS
Berlingske Business

Nyt samarbejde skal få modeugen på skinner

06BUSAsger-Juel-Larsen---Co.jpg
Ifølge topchefen i Bella Center Arne Bang Mikkelsen er der »for mange konger og dronninger i dansk mode«, og det kan ifølge ham betyde ridser i imaget for Copenhagen Fashion Week, der holdes to gange om året i København. Nu vil han indbyde til et møde for at få samarbejdet på rette kurs. Foto: Torkild Adsersen

Modeugens bagmænd opfører sig »pinligt«, mener direktøren for Bella Center. Han frygter, at Københavns modeuge mister status som Nordens bedste og vil derfor samle branchen i nyt initiativ.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den københavnske modeuge er ved at blive kvalt i samarbejdsvanskeligheder og personfnidder.

Derfor er det på tide at starte på en frisk og begynde at samarbejde reelt. Sådan lyder det fra Arne Bang Mikkelsen, direktør i Bella Center, der med stor ærgrelse har set den ene magtkamp efter den anden skabe uro bag Københavns modeuge. Nu har han fået nok af stridighederne og vil tage initiativ til en ny forening eller som minimum et officielt samarbejdsforum, hvor modebranchen kan træffe fælles beslutninger for driften og udviklingen af modeugen. Det er der akut behov for, mener direktøren.

»Det virker pinligt og amatøragtigt, det som foregår i øjeblikket. Hvis ikke uenighederne stopper nu, er der en overhængende risiko for, at det får fatale konsekvenser for dansk mode. Modeugen i København har kæmpet hårdt for at nå en status som den bedste i Norden, men den status kan vi godt vinke farvel til, hvis vi ikke lægger stridighederne bag os,« siger Arne Bang Mikkelsen, topchef i Bella Center, der har været med til at afholde 75 modemesser de seneste 38 år.

Han er stærkt utilfreds med, at flere af modeugens aktører gennem længere tid har haft travlt med at pleje egne interesser i stedet for at søge fælles fodslag. Der findes ifølge Arne Bang Mikkelsen »for mange konger og dronninger i dansk mode«, og de seneste udtalelser i Berlingske Business har bekræftet ham i, at der er behov for et nyt forsøg på at samle kræfterne.

Berlingske Business har beskrevet en juridisk strid om navnet »Copenhagen Fashion Week« og en strid om, hvilke virksomheder der får lov til at gennemføre modeshow »on-schedule« under modeugen i august med god chance for at profilere sig selv.

Kræfterne er splittede

Konkret vil Arne Bang Mikkelsen forsøge at få Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Textil til at mødes jævnligt for at sikre en fornuftig drift og udvikling af modugen. Som minimum er der behov for et samarbejdsforum eller endnu bedre en formel organisation, hvor beslutninger om modeugen træffes i fællesskab.

»Det er helt utroligt, at de to vigtigste aktører bag modeugen Dansk Mode & Textil og Danish Fashion Institute ikke kan finde ud af at mødes jævnligt for at træffe beslutninger om modeugen. Kræfterne er totalt splittede. Der kan ikke engang træffes beslutninger om fælles markedsføring og adgangsbilletter,« siger Arne Bang Mikkelsen.

Han inviterer de stridende parter til et møde allerede inden modeugen i august. Målet er, at der bliver etableret en fast struktur for et samarbejde inden udgangen af 2013. Tidligere er samarbejdsforsøg blevet forpurret.

»Personfnidder har stået i vejen for tidligere forsøg på at samle tropperne. Stridighederne har desværre fyldt meget de seneste fem til seks år. Derfor vil jeg nu bede parterne indtrængende om at lægge stridigheder og personspørgsmål bag sig,« siger han.

Berlingske Business erfarer, at Dansk Mode & Textil fra Herning, der tæller cirka 350 mode- og tekstilvirksomheder, for få år siden var meget tæt på at fusionere flere aktiviteter med Danish Fashion Institute, der hører hjemme i København og tæller 131 modevirksomheder. Men planerne røg i skraldespanden efter interne uenigheder i Dansk Mode & Textils bestyrelse.

Dansk Mode & Textil har haft særdeles svært ved at håndtere Danish Fashions Institutes stigende indflydelse på modeugen, efter at netværksorganisationen blev etableret i 2005 med Eva Kruse i spidsen. Der har været udbredt ærgrelse over, at Danish Fashion Institute gang på gang har sikret sig sponsorindtægter og støtte fra det offentlige, som Dansk Mode & Textil gerne havde set i egne lommer.

Som direktør i Bella Center har Arne Bang Mikkelsen en stor interesse i at få parterne til at enes, da modemessen er en af de absolut vigtigste forretninger for Bella Center. Modeugen er også vigtig for København, da den ifølge Arne Bang Mikkelsen bringer cirka 50.000 mennesker til København fire dage to gange om året, hvilket gør det til »den største event på årsbasis i København«.

Navnestrid fortsætter

Dansk Mode & Textil afviser at stoppe stridighederne om navnet »Copenhagen Fashion Week«, som organisationen har med Danish Fashion Institute.

»Navnesagen har kørt lige siden 2008. Det er en simpel lille tvist om ord, og vi mener, at det er bedst, at nogle advokater får styr på den sag,« siger Thomas Klausen, direktør i Dansk Mode & Textil, der gerne vil drøfte et nyt samarbejde om modeugen, men som samtidig afviser, at der er problemer i dag.

»Som jeg ser det, er der ingen splid. Vi arbejder fint sammen om de ting, vi skal samarbejde om,« siger han.

Hos Danish Fashion Institute mener man derimod, at der er et udtalt behov for bedre samarbejde.

»Vi har gennem de sidste seks til syv år været initiativtager til mange forsøg på at få et formaliseret samarbejde med Dansk Mode & Textil. Vi er ikke lykkedes med det endnu, men vi stiller naturligvis gerne op endnu en gang til møder om det,« siger Eva Kruse topchef i Danish Fashion Institute.

Den næste modeuge i København foregår fra 7. til 11. august.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere