Del : SMS
Berlingske Business

Nyt direktørhold klar i Coop

pix-høgsted
Administrerende direktør i Coop, Peter Høgsted, har udvidet koncernledelsen fra fire til seks personer. Foto:

Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, sætter nu sit eget hold og udvider koncernledelsen fra fire til seks personer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Bestyrelsesformand Lasse Bolander har opfordret sin nye direktør i Coop, Peter Høgsted, til at udnytte kvaliteterne i det eksisterende Coop-hold i stedet for at sætte sit eget hold. Men Peter Høgsted har alligevel valgt at sætte sit eget hold - dog ved at udvide holdet i stedet for at skifte ud.

Koncernledelsen er dermed udvidet fra fire koncerndirektører til seks koncerndirektører, og de to nye mænd i Coops absolutte top har Peter Høgsted fundet internt. Således får den tidligere internetdirektør, Gregers Wedell-Wedellsborg, fremover titlen som koncerndirektør, blandt andet med ansvar for medlemsdelen, mens Michael Løve får titlen som koncerndirektør med ansvar for kæder, ejendomme og online.

Høgsted


Dermed er det indtil videre kun den tidligere kædedirektør for Kvickly, som har forladt Coop i forbindelse med Peter Høgsteds tiltrædelse som administrerende direktør. 

»Ud af 17 koncernledelsesmedlemmer fortsætter 16,« siger Peter Høgsted med henvisning til, at han ikke er en leder, der fyrer folk uden god grund.

pix-coop


»Det er ikke nogen svingdør, når 16 ud af 17 fortsætter, og vi forfremmer to interne kandidater,« siger han.

Jesper Fauerholdt forlod Coop ved årsskiftet på grund af uenigheder med Peter Høgsteds strategi. Kernen i uenighederne skal angiveligt netop findes i oprettelsen og besættelsen af de nye koncerndirektør-stillinger.

Som nævnt blev det Superbrugsens tidligere direktør, Michael Løve, som satte sig på posten som ansvarlig for blandt andet kæder, og han glæder sig både til det tættere samarbejde med Peter Høgsted og arbejdet med at få kædedirektørerne til at arbejde bedre sammen.

»Jeg har selv været kædedirektør, og jeg ved, hvor meget vi har samarbejdet. Når der ikke er en, der siger, at I skal arbejde sammen om de og de ting, så kræver det en ret stor indsats for kædedirektørerne at arbejde sammen om de gode idéer. Resultatet bliver, at alle kører for sig selv,« siger Michael Løve og tilføjer, at der ikke er ret meget, der hav været koordineret mellem kæderne hidtil.

29BUSLasse-Bolander.jpg


»Det giver ikke særlig god mening,« erkender Michael Løve.

Onsdag eftermiddag har han haft besøg af Irmas kædedirektør Jesper Uggerhøj, og den nye koncerndirektørs bord er fyldt med Irma-kaffe, Irma-slips og en Irma-pige, som er placeret oven på en lampe. Der tyder på, at der allerede bliver arbejdet med at skabe en tæt kontakt med kædedirektørerne - og vice versa.

»Her er der en synergi at hente, som er så stor, at det er værd at bruge en resurse på at finde. Jeg tror reelt ikke, det er muligt for en administrerende direktør, at dedikere sig så meget til kæderne, at man ville få udviklet det samarbejde, som vi nu går efter,« siger Michael Løve.


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere