Del : SMS
Berlingske Business

Ny madfestival skal sætte danske fødevarer på verdenskortet

12BUSCopenhagen-cooking.jpg
Arrangørerne forventer, at den nye madfestival kan tiltrække madfolk fra hele verden. Billedet er fra et Arla-arrangement i Kongens Have, hvor børn, unge og voksne kunne opleve mad med hænder, økne og mund. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen

Et samarbejde mellem organisationen FOOD og Copenhagen Cooking skal sætte fokus på danske fødevarer. Partnerkredsen tæller blandt andre Erhvervs- og Vækstministeriet, Coop og Arla.

Artiklen fortsætter under annoncen

En ny madfestival bliver stablet på benene i København næste sommer for at sætte fokus på danske fødevarer.

Festivalen er et resultat af et nyt samarbejde mellem Food Organisation of Denmark (FOOD) og Copenhagen Cooking, som i forvejen arrangerer en årlig madfestival i Københavns gader.

Med en fordobling af budgettet lægger partnerskabet op til, at danske fødevarer i højere grad bliver sat på verdenskortet, så Danmark og København bliver kendt for andet og mere end gourmetrestauranter.

»København er blevet en meget stærk madby med nogle af verdens bedste restauranter, men vi mangler at sætte fokus på fødevarer og på, hvordan vi får en endnu bedre madkultur i Danmark. Vi vil godt vise udlandet, at vi laver nogle rigtigt gode produkter her i Danmark,« siger Stine Lolk, tidligere underholdningschef i Tivoli og festival­direktør i FOOD.

Fra erhvervslivet har Coop, Arla og Carlsberg indgået samarbejdsaftaler om det nye initiativ, og det er ifølge Stine Lolk afgørende, at netop erhvervslivets store spillere bakker op om projektet.

Arla slår sig sammen med egyptisk mejerigigant

»Det er afgørende, at vi får en bred partnergruppe, og det er vigtigt, at de store aktører går ind og støtter økonomisk, så de mindre aktører kan være med og bakke op med andre ressourcer. Der er allerede stor opbakning, og det er selvfølgelig positivt,« siger hun.

Madfolk fra hele verden

Ud over en fordobling af budgettet er ambitionen at styrke festivalens internationale fokus og tiltrække madfolk fra hele verden på samme måde, som modeugerne har formået at tiltrække den internationale modeverden.

putin

Allan Agerholm, topchef i Bella-koncernen, som står bag Copenhagen International Fashion Fair, er en af initiativtagerne til den nye madfestival, og han mener, der er flere fordele ved at udvide den nuværende mad­festival.

»Vi har prøvet at samle danske fødevarers stakeholders til at gå sammen om, at de en gang om året viser det bedste, vi har at vise af dansk mad på alle mulige måder på en inkluderende facon, hvor alle kan være med,« siger Allan Agerholm og fortsætter:

»Vi tror på, at der er et kæmpe vækst­potentiale på to fronter: Det ene er at få danskerne til at spise noget bedre mad, det andet er at øge eksporten inden for fødevarer, særligt for de mindre producenter.«

pep

Dansk dagligvarehandel har med Coop i spidsen det seneste år forsøgt at sætte danske fødevarer og danskernes madvaner på dagsordenen. Samtidig har nordisk mad i den gastronomiske boldgade været populært i en årrække ført an af gourmetrestauranten Noma, som flere gange i træk er blevet kåret som verdens bedste restaurant. Det er blandt andet det momentum, folkene bag den nye madfestival forsøger at udnytte.

»Den nordiske bølge har varet et godt stykke tid, men det er jo ikke en naturlov, at man bliver ved med at være interessant,« siger Stine Lolk.

Fra offentlig side består partnerkredsen af Wonderful Copenhagen, Københavns Kommune og ikke mindst Erhvervs- og Vækst­ministeriet. Ifølge erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) er det helt oplagt at prioritere fødevareindustrien, som er en af Danmarks førende industrier.

fadøl

»Fødevarer og landbrug er en vækstmotor for hele Danmark, og vi har nogle helt særlige spidskompetencer inden for fødevarer. Jeg tror, vi kan blive bedre til at kommercialisere det område i lyset af den trend, der er i forhold til det nordiske køkken,« siger Troels Lund Poulsen.

Fødevareklyngen står for cirka 25 procent af Danmarks samlede vareeksport, og det er Troels Lund Poulsens håb, at madfestivalen kan være med til at øge interessen for danske fødevarer i udlandet.

MCDONALDS/

Copenhagen Cooking har siden 2004 været forankret i Wonderful Copenhagen, og med støtte fra Københavns Kommune er festivalen gået fra cirka 20-30 programpunkter til 150 begivenheder, knap 100.000 besøgende og 20.000 solgte billetter i 2015. Den nye festival afvikles første gang fra 19. til 28. august 2016.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere