Del : SMS
Berlingske Business

Ny indkøbsportal samler tøjbutikker og grossister

Indkøb
Nicholas Meilstrup, direktør hos Marthoni, står bag den nye indkøbsportal »MB2B,« der formidler kontakt mellem danske tøjbutikker og grossister.

En ny dansk indkøbsportal skal være samlepunkt for de danske tøjbutikker og grossister. Konceptet introduceres i en tid, hvor danske grossister skal satse digitalt, vurderer eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når landets mere end 6.300 tøjbutikker skal have fyldt bøjlerne og hylderne med den nyeste mode, har de i gennemsnit kontakt til 18 forskellige leverandører.

En ny dansk portal vil samle leverandørerne og tøjbutikkerne på én online platform og gøre det lettere for begge parter at nå hinanden.

nethandel

Det er den danske nethandelsvirksomhed Marthoni, der står bag den nye portal »MB2B.« Konceptet skal gøre det lettere for de danske grossister at købe ind hos leverandørerne via én platform. I dag foregår indkøbene nemlig typisk igennem de enkelte grossisters egne bestillingssystemer, oplyser MB2B.

»MB2B vil reelt fungere som en stor indkøbsportal, hvor du som indkøber kan shoppe mange forskellige brands hos et bredt udvalg af grossister i én og samme løsning. Og så spiller vores platform i øvrigt sammen med de fleste butikkers øvrige kasse- og regnskabssystemer,« siger Nicholas Meilstrup, direktør hos Marthoni, som har udviklet portalen.

A.O Johansen

MB2B er gratis at bruge for tøjbutikkerne, mens leverandørerne betaler til Marthoni, i det øjeblik et salg er gennemført via portalen. MB2B har aftaler på plads med 2 grossister med 5 brands og 180 tøjbutikker på 31 dage. Der er knap 1.140 grossister i Danmark, som virksomheden mener kan have potentiale. MB2B er i dialog med over 20 af disse og oplever en stor interesse for alle de grossister, virksomheden taler med.

01BUSFooducer.jpg

Idéen i at samle grossister og deres kunder er også brugt i andre brancher. Eksempelvis i fødevareindustrien, hvor den nye digitale markedsplads »Fooducer« netop har set dagens lys. Koncepterne introduceres på et tidspunkt, hvor der er stor fokus på danske de B2B-virksomheders digitale satsning hos blandt andet Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

»Det er et godt tidspunkt for de danske grossister at satse på e-handel, for nethandel i al almindelighed eksploderer. Vi har set masser af eksempler på grossister, der sammen med den almindelige handel også benytter e-handel, og det forbedrer deres salg helt enormt,« siger administrerende direktør hos FDIH, Annette Falberg og tilføjer, at det at handle på nettet er blevet noget helt naturligt. Ikke kun for de danske forbrugere, men også på B2B-markedet:

»Grossisters kunder er nogle, der er vandt til at handle på nettet og kan se den bekvemmelighed, der ligger i det. Mange grossister er allerede startet med e-handel, men dem, der ikke er, skal se at komme i gang, for det er den vej, det går,« siger hun.

Pics-e-handel

Hos Marthoni har det digitale fokus været til stede længe, men virksomheden oplever, at branchen generelt er bagud i forhold til nethandel.

»Modebranchen er generelt meget skeptisk, når det kommer til IT, så det, at vi har 7-9 møder om ugen med leverandører, der gerne vil tale med os, er ud over al forventning. Det er både de store i marken, som ligger på top-20 over grossister med størst omsætning i Danmark, og de mindre high-fashion producenter,« siger Nicholas Meilstrup.

Den digitale skepsis skal lægges på hylden blandt de danske grossister, vurderer Jan Damsgaard, der er professor ved Copenhagen Business School og ekspert i e-business:

»Vi vil helt sikkert se mere e-handel i fremtiden. Det er vigtigt, de danske grossister får erfaring med e-handel, for den dag, der kommer nogle udenlandske spillere i Danmark, der qua deres konkurrencesituation er længere fremme i forhold til digitale løsninger, vil have en konkurrencemæssig fordel, som de danske grossister ikke vil kunne leve op til,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere