Del : SMS
Berlingske Business

Nu satser Fakta på grænsebutikker

pix-fakta
Foto:

Koncernen bag bl.a. Brugsen- og Fakta-supermarkederne tager nu konsekvensen af den store grænsehandel. Nu vil Coop også have sin bid af grænsekagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Coop bevæger sig nu uden for landets grænser. I begyndelsen af 2013 vil danske kunder, der ruller syd for grænsen til Tyskland, blive modtaget af store Fakta-skilte.

Koncernen, der står bag supermarkeder som brugsen, Kvickly og Fakta, starter med to butikker i henholdsvis Harrislee og Aventoft lige syd grænsen. Formanden for Coops og FDBs bestyrelse, Lasse Bolander, forklarer, at den danske detailhandel er under pres, og at det nu får koncernen til at tage nye våben i brug mod konkurrenterne.

"Stadig flere danskere kører jævnligt over grænsen for at købe stort ind af de typiske grænsevarer på grund af de stadigt stigende afgifter i Danmark, og vi vil gerne give kunder og medlemmer mulighed for at grænsehandle i vores butikker," siger Lasse Bolander og tilføjer:

"Den økonomiske krise kombineret med stadigt flere typer afgifter på fødevarer sætter hele den danske detailhandel under pres. I det perspektiv ser jeg vores beslutning om at etablere os i Tyskland som nødvendig."

Coop peger også på, at grænsehandlen er modnet. I dag er det ikke kun dåseøl og Haribo-slik, der bliver langet over disken i grænsebutikkerne, forklarer Jesper Lien, adm. direktør i Coop og fungerende kædedirektør for Fakta-kæden.

pix-fakta

"Grænsebutikkerne har udviklet deres koncept, så de også tilbyder langt flere fersk- og dagligvarer end tidligere, og den udvikling er vi nødt til at tage alvorligt. Derfor har vi taget kampen op og etablerer nu to Fakta grænsebutikker i samme område. De to butikker vil have de fleste varer fra Faktas normale sortiment i Danmark samt de klassiske grænsevarer," siger han.

Coop har indgået en aftale om drift med virksomheden Sonja & Wolfgang, som hidtil har drevet grænsebutikkerne i de to nordtyske byer, meddeler koncernen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere