Del : SMS
Berlingske Business

Nu kigger mannequinerne også på dig

BRAZIL-FASHION-EVANGELICAL
Arkivfoto Foto:

Tøjbutikkerne har fundet en ny måde at blive klogere på deres kunder.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvis du får paranoia i en tøjbutik i den kommende tid, så tag det roligt. Du fejler ikke noget, det er blot mannequinerne, som har et godt øje til dig.

I fremtiden skal vi nemlig til at vænne os til, at det ikke kun er os, der kigger på mannequinerne, for et italiensk firma Almax har netop udviklet en mannequin med kamera kaldet EyeSee, som kan registrere kundernes gøren og laden, skriver Bloomberg.

Hidtil har butikkernes nøjedes med gammeldags kameraovervågning fra oppe under loftet, men butikkerne har opdaget, at det er meget mere effektivt at overvåge kunderne i øjenhøjde med henblik på at kunne aflure deres indkøbsvaner.

Blandt andre tøjkoncernen Benetton har taget de kameramannequinerne i brug. Ifølge Bloomberg er mannequinerne i brug i USA og tre forskellige, uoplyste europæiske lande.

De foreløbig resultater har medført, at de udvalgte butikker har foretaget flere ændringer af deres sortiment for at appellere mere præcist til bestemte målgrupper. Blandt andet opdagede en butik, at mænd brugte flere penge i de to første dage af et udsalg og tilpassede sortimentet derefter. En anden butik opdagede, at en stor del af kunderne midt på eftermiddagen var børn, mens en tredje opdagede, at en tredjedel af kunderne efter kl. 16 var af asiatisk afstamning, hvilket udløste flere kinesisk-talende ansatte i det tidsrum.

Teknologien bag minder om den, som mange lufthavne har taget i brug for at spotte kriminelle ved sikkerhedstjek. Et kamera i det ene øje scanner kunden og registrerer alder, køn og hudfarve. Der bliver ikke gemt billeder fra optagelserne.

Det til trods, så rejser den nye form for overvågning af kunderne kritik, fordi der ikke er tale om sikkerhedsovervågning, som generelt er tilladt i USA og EU, hvis der bliver skiltet med det. Mere uklart er det med overvågning med alene det formål at optimere salget, men her er argumentet fra producentens side, at overvågningen er lovlig, fordi optagelserne ikke bliver gemt.
 
Prisen for mannequinen er 4000 euro.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere