Berlingske Business

Nu kan du få dine dagligvarer med posten

26BUScoops-lager.jpg
Når samarbejdet mellem irma.dk og Post Danmark træder i kraft, vil Post Danmark tre gange om dagen hente dagligvarer på Coops lager i Vallensbæk og fordele dem til distributionscentre i hele landet.

Coops dagligvarebutik på nettet – Irma.dk – indgår nyt strategisk samarbejde med Post Danmark om udbringning af varer. Det skal øge kapaciteten betragteligt og gøre udbringning af varer mere effektiv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter at Nemlig.com har indledt et frontalangreb på de danske dagligvarekæder med onlinevarer til »Netto-priser« er daglig-varekoncernen Coop klar med et strategisk modtræk.

Nemlig_pix

pix-coop

Irma.dk, som er Coop-koncernens dagligvarebutik på nettet, indgår et strategisk samarbejde med Post Danmark om en landsdækkende og mere effektiv distribution af dagligvarekædens varer til den voksende gruppe af kunder, der køber deres dagligvarer online. Det nye samarbejde bliver et farvel til Irma.dks egne udbringningsvogne og en række samarbejder med forskellige mindre udbringningsvirksomheder.

28BUSper-bank.jpg

»Ved at have en stor samarbejdspartner som Post Danmark opnår vi en række betydelige fordele,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, koncerndirektør i Coop.

Hidtil har det i Jylland kun været i større byer, det var muligt at få bragt Irma.dks varer ud. Men med det nye samarbejde bliver distributionen landsdækkende – dog med undtagelse af ikke bro-faste øer.

Tilmed øger samarbejdet kapaciteten, så Irma.dk i mindre grad bliver udsat for flaskehalse, når kæden kører kampagnetilbud og op til højtider.

Muligheden for at øge distributionskapaciteten er også til stede i det nye samarbejde, hvilket gør det muligt for Coop og Irma.dk at sætte ind med massive onlinekampagner, hvis eller når koncernen en dag oplever, at der for alvor sker et skifte i danskernes vaner med hensyn til indkøb af dagligvarer fra fysiske forretninger til onlinehandel.

01BUSIrma.jpg

Coops strategiske samarbejde med Post Danmark kommer mindre end et år efter, at Nemlig.com i oktober 2013 lancerede det hidtil mest aggressive angreb på det danske dagligvaremarked ved at matche priserne på over 1.000 dagligvarer med varerne i discountkæden Netto. Få måneder efter meddelte en af Danmarks rigeste, Anders Holch Povlsen, sig som investor i Nemlig.com, og siden har den fremadstormende dagligvarekæde på nettet øget sine ambitioner.

En lille del af markedet

Dagligvaremarkedet online i Danmark udgør dog stadig en meget lille andel af det danske dagligvaremarked på over en 100 milliarder kroner, og det er endnu uvist, om Coop og Irma.dk formår at gøre en mangeårig underskudsforretning på nettet til en overskudsforretning.

Coops topchef Peter Høgsted

Dog er koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg positiv.

»Det er korrekt, at Irma.dk endnu ikke er en overskudsforretning. Det er en vækstcase, som vi forventer os noget af på sigt. Faktisk forventer vi med det nye samarbejde med Post Danmark, at vi tidligere end ellers vil opnå overskud. Men der kommer til at gå nogle år, hvor vi investerer en del penge i den del af forretningen. Perspektivet er langsigtet,« siger han.

Irma har de seneste år været en del af en stor centraliseringsøvelse i Coop-koncernen, og de seneste cirka halvandet år er al distribution af Irma.dk-varer foregået fra et stort centrallager i Vallensbæk ved Albertslund. Det bliver også herfra, at Post Danmark hver dag kommer til at hente dagligvarer i plastickasser og termokasser med køle- og frostvarer.

Nyt forretningsområde

Aftalen med Irma.dk og Coop er man glad for hos det gamle postvæsen, der har ledt efter nye forretningsområder, efter at brevposten er blevet mindre, og konkurrencen på postområdet er blevet hårdere.

»Vi kan se et spændende marked og et enormt potentiale i servicelogistik. Med udgangspunkt i vores kernekompetencer inden for logistik og distribution vil vi være dem, der omdeler alt det, som danskerne har brug for at få fragtet hjem, hvad enten det er pakker eller føde- og dagligvarer. Aftalen med Irma.dk er et oplagt partnerskab mellem to stærke brands til gavn for de stadigt flere e-handlende dagligvarekunder i Danmark,« siger Henning Christensen, chef for PostNord Danmark.

Han oplyser, at Post Danmark tre gange dagligt vil hente kasserne med dagligvarer fra Coops lager, hvorefter de bliver fordelt ud til en række distributionscentre i landet. Herfra vil postbudene bringe varerne de sidste kilometer hjem til kunderne. I hovedstadsområdet kan leveringen ske dagen efter, at varene er købt online. Men bor man ikke der, må man indstille sig på at vente to dage, fra varen er købt til, at den bliver leveret.

Det nye samarbejde er indledt på et tidspunkt, hvor både Coop og Post Danmark er trængte. Post Danmark har de seneste fem år oplevet dyk i omsætningen, og de seneste to har resultatet været negativt. Coop har de seneste to år også leveret skuffende regnskaber og har haft svært ved at tjene penge på et stærkt konkurrencepræget dagligvaremarked.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen