Del : SMS
Berlingske Business

Nu glammer historiens største ølhund

19BUSABINBEVBELGIUM.jpg
Aktiemarkedet har reageret positivt på, at de to største bryggerier, SABMiller og AB InBev, forhandler om at fusionere. Foto: Francois Lenoir/Reuters

Verdens to største bryggerikoncerner skal måske slås sammen til en gigant, der vil sidde på næsten en tredjedel af et stagnerende verdensmarked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Carlsberg står til at rykke en plads op på listen over verdens største ølproducenter, og det er ikke, fordi den danske koncern har taget et vældigt ryk fremad. Forklaringen er, at der endnu en gang er lagt til rette for en fusion i den øverste ende af den internationale bryggeribranche.

SABMiller, branchens næststørste, meddelte onsdag, at man ligger i forhandlinger om at blive overtaget af branchens største, AB InBev. Ender det med fusion, vil man få skabt en gigant, der vil stå for halvdelen af branchens samlede overskud og næsten en tredjedel af produktionen på verdensplan. Den samlede børsværdi af de to selskaber er, som kurserne står lige nu, godt 240 milliarder dollar, så vi taler om den største fusion nogensinde i fødevarebranchen.

Opkøbsplaner bliver ellers ikke altid hilst ubetinget velkommen af aktiemarkedet, eller rettere sagt: Genstanden for opkøbs­planen plejer at vinde på sådan en nyhed, mens den potentielle køber falder i kurs. Sådan er det ikke gået med denne opkøbsplan, for SABMiller er siden steget med 16 procent, og AB InBev med tre. Markedet kan altså godt se noget fornuft i dette her.

MILLER

Som de mærkelige navne på de to aktører antyder, er de begge resultater af fusioner, faktisk en kæde af fusioner. Først var der et brasiliansk bryggeri ved navn Brahma; det købte en brasiliansk konkurrent ved navn Antarctica og blev til AmBev, og siden fusionerede man så med Interbrew, en belgisk koncern, som selv var skabt ved fusioner og sammenlægninger. Man kaldte den nye koncern for InBev.

Og i 2008 kom så gigantfusionen, da man lagde 52 milliarder dollar på bordet for at få kontrollen med amerikanske Anheuser-Busch, ejeren af Budweiser-brandet og producent af USAs mest solgte øl, Bud Light. I 2012 købte man mexicanske Grupo Modelo til; det er dem med Corona og Estrella.

SABMillers tilblivelseshistorie er knapt så indviklet. Groft sagt handler den om SAB – South African Breweries – som i 2002 købte amerikanske Miller. Da man for fire år siden yderligere overtog australske Foster’s, ændrede man ikke navn, selv om der dog var tale om en ikke helt lille transaktion.

Det er en branche i stagnation, vi taler om. Den samlede produktion på verdensplan har været stort set uændret de seneste fem år. Selvfølgelig sker der indbyrdes forskydninger; tærskeløkonomier som Kina og Indien tager godt fra, mens forbruget falder på modne markeder, også i Tyskland. Ser man på de modne markeder, er der yderligere en bevægelse fra de store koncerner og over til mikrobryggerier og håndværksbryg, craft brewers, som det kaldes i USA.

Rationalet bag opkøb og fusioner er da også i disse år først og fremmest muligheden for at spare penge.

Analytikere har allerede været fremme og pege på, at en fusion mellem AB InBev og SABMiller ville kunne give besparelser i distributionsleddet. Man kan transportere og distribuere mere effektivt, og man kan måske også købe råvarer lidt billigere.

SABMILLER-M&A/ABINBEV

SABMiller har tidligere prøvet, om ikke man kunne rykke op i klassementet med et opkøb; sidste år forsøgte man sig hos hollandske Heineken.

Heineken er imidlertid familieejet; Heineken-familien kontrollerer aktiemajoriteten, og det ville den gerne blive ved med. Så svaret var et nej tak, og dermed havde hollænderne reelt også afgjort, at SABMiller til gengæld ville miste sin egen selvstændighed.

AB InBev og SABMiller vil til gengæld passe fint til hinanden, for ingen af dem har store gamle aktionærer med stærke følelser for virksomheden. Geografisk passer de også godt sammen. SABMiller står stærkt i Afrika, hvor AB InBev til gengæld nærmest ikke er. I Syd- og Mellemamerika vil fusionen få en stærk position.

 

Men i USA til gengæld alt for stærk. Tilsammen sidder de to på tre fjerdedele af markedet, så konkurrencemyndighederne vil med sikkerhed kræve frasalg.

Det er krav, som kan ødelægge planerne, fordi et tvungent frasalg vil ødelægge værdier og kan skabe ny uro i branchen. Endelig er der også den detalje, at AB InBev faktisk ikke har afgivet et bud, men kun har sagt, at man vil gøre det. Den sidste omgang er næppe sat på bordet endnu.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere