Del : SMS
Berlingske Business

Nu går japanere amok over Søstrene Grene

pix-søstrene
Dansk design og designkultur tiltrækker japanerne og er en af grundene til, at der allerede nu har været mange forbi Søstrene Grene-butikken i Tokyo. Søstrene Grene har også haft ekstra fokus på den faktor i varesortimentet, der er sendt til Japan. 

Åbningen af Søstrene Grenes første butik i Japan har ført til lange køer af købelystne japanere, der går amok over det danske koncept.

Artiklen fortsætter under annoncen

En fladskærm er sat op i frokoststuen. Rundt omkring i lokalet stiller blikke løbende skarpt på skærmens billede. Her står japanere i kø foran en butik og andre bevæger sig rundt blandt julepynt, skriveredskaber og alskens tingeltangel indenfor. Der bliver live-transmitteret fra Søstrene Grene butikken i hjertet af Tokyo.

»Alle er jo meget spændte, når det er den første butik uden for Europa,« siger Mikkel Grene, der er administrerende direktør. Han sidder fra hovedsædet i Århus sammen med sine medarbejdere og følger med i den massive strømning af mennesker, der er under åbningen.

Søs 1

Butikken åbnede officielt i nat kl. 1 dansk tid og har siden haft en bølge af kunder igennem, der er gået amok i Søstrene Grene sortimentet.

Den 300 kvadratmeter store butik ligger i Tokyos nyeste indkøbscenter Makuhari Shopping Center. Sammen med 350 andre butikker skal Søstrene Grene danne ramme for det, der bliver kaldt Japans førende indkøbscenter.

Søstrene Grene er et af flagskibene har centeret meddelt. Indtil videre er det også den butik, der har fået mest opmærksomhed og haft den længste kø snoende gennem centeret.

hysteri i Japan fortsætter.jpg

»De fortæller, at man ikke har oplevet så stor en kø før til en åbning af en butik, så de er også meget overraskede over det,« siger han. 

Mikkel Grene og broren Cresten Grene havde slet ikke forventet, at det ville gå så godt. De to er lige kommet hjem fra Tokyo og har ikke kun oplevet succesen gennem et webcam. Da brødrene stod foran deres nye butik og observerede de mange japanere, der ventede på at blive lukket ind, gik det op for dem, at det godt kunne gå hen at blive noget af et tilløbsstykke.

»Det er helt fantastisk, når man kommer om på den anden side af jorden, hvor alting er fuldstændig ukendt, og man først skal til at indarbejde sit brand. Det er jo sådan noget, man forventer vil tage mange år, så vi er ret overraskede over, at kunderne bare kommer fra første sekund,« siger Mikkel Grene, der er anden generation i Søstrene Grene.

pix - tiger - biz

Der har været massiv pressedækning. 600 journalister har været til stede i forbindelse med åbningen af det store indkøbscenter og har svævet omkring Søstrene Grene butikken meget af tiden.

»Et af de store tv-hold har været der i en hel uge og filmet alt, hvad vi har foretaget os i butikken. Så jeg kunne næsten ikke gå rundt derude uden at have et kamera i hovedet hele tiden,« fortæller Mikkel Grene og forklarer, at det også har haft indflydelse på, at åbningen er startet med et brag.

Egentlig har butikken allerede haft åbent i tre dage. En soft-åbning, som man kalder det. Det vil sige, at folk er kommet, fordi de har hørt om det. Det er kun den rigtige åbning, der er blevet markedsført. I de dage har Mikkel Grene og hans bror stået og budt de første kunder velkommen, forklaret om konceptet og nysgerrigt fulgt reaktionerne.

Succesen ved første butiksåbning har givet Søstrene Grene rygrad, når de skal åbne flere butikker det næste stykke tid i både Japan og Europa.

pix-MikkelGrene

»Det gør, at vi er positive over for at arbejde videre med Japan. Det er jo en test af, om vi kan komme uden for Europa og klare os på andre markeder,« siger han og forklarer, at der ikke er lagt nogen konkret plan endnu. Men Søstrene Grene vil åbne 100 butikker de næste to år. I dag har de 70 styk. 

Det er første gang, at Søstrene Grene for alvor er langt væk hjemmefra. Holland har været det længste virksomheden har bevæget sig. Nu er det slået af de cirka 8.706 kilometer, der er mellem Danmark og Tokyo. Ikke nok med, at kilometerafstand og tidsforskel er en anden, så er det også en anden kultur, som Søstrene Grene skal forholde sig til.

Forskellighederne er allerede kommet til udtryk. Japanernes måde at håndtere en butiksåbning er anderledes end i Danmark.

»Hvis der er noget, japanerne ikke kan lide, så er det, hvis der er optræk til panik. I Danmark er vi jo vant til, at når der er en butiksåbning, så kan der opstå en masse kaos og tumult. Men det gør der ikke ude i Japan. Der opfører folk sig meget civiliseret og står pænt og roligt i kø,« forklarer Mikkel Grene.

Derfor er kunderne blevet lukket ind i hold i butikken, så der ikke bliver fyldt i butikken. Køen løber i stedet uden for langs vinduespartiet. Sådan kan Japanerne bedst lide det.

Mikkel Grene forventer, at den faste strøm af kunder vil fortsætte ind i det nye år.

»Meget af mediedækningen er ikke blevet sendt endnu. Så vi har ikke set hele effekten. Det er også derfor, at vi regner med, at det holder trykket ind i det nye år,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere