Del : SMS

Nu får små producenter nemmere adgang til Dansk Supermarked

1
Dansk Supermarked nedsætter kredit­tiden til 1.000 leverandører. Den nyhed glæder søskenene Flemming og Birgitte Villebro Jørgensen, der er indehavere af Gårdmosteriet på Fyn. Foto:

Dagligvarekoncernen forkorter kredittiden til små leverandører for at sikre nem­mere adgang til hylderne i Føtex, Netto og Bilka. Konkurrenten Coop har også givet små leverandører bedre vilkår.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forbrugerne efterspørger produkter fra mindre, lokale producenter, og det får nu Danmarks største dagligvarekoncern, Dansk Supermarked, til at række en hjælpende hånd ud til de små leverandører, så de får nemmere adgang til hylderne i Føtex, Bilka og Netto.

Dansk Supermarked nedsætter kredit­tiden til 1.000 leverandører. Det betyder, at de får betaling for deres varer inden for 15 dage. Det er en markant ændring i tilgangen til de årlige forhandlinger med leverandørerne. Foreløbig får dog kun de mindste leverandører med en omsætning i Dansk Supermarked på maksimalt en mio. kroner årligt nedsat kredittiden. Ifølge kommerciel direktør i Dansk Supermarked Viktor Jegesi er initiativet primært taget for at få flere produkter fra små leverandører ind i butikkerne.

»Vores kunder efterspørger hele tiden nyheder på hylderne, og på tværs af vores 600 butikker i Danmark har vi hyldepladsen til hele tiden at introducere nye og spændende produkter,« siger Viktor Jegesi.

29BUSGaardmosteriet-172014.jpg

Dansk Supermarked er ofte blevet kritiseret for at stramme kreditkravene til sine leverandører, som har oplevet helt op til 90 dages kredittid. Ifølge en opgørelse fra Dansk Faktura Børs er den gennemsnitlige betalingstid i dansk detailhandel på 60 dage.

Foruden at efterkomme kundernes efterspørgsel på varer fra små producenter ønsker Dansk Supermarked også at bidrage til at øge likviditeten hos de små leverandører. Det skal skabe større innovation hos leverandørerne, fortæller Viktor Jegesi.

»Vi oplever en fantastisk innovationskraft i mange af de nystartede, familieejede eller lokale producenter, vi samarbejder med. Den lyst til at udvikle nye varer vil vi gerne hjælpe endnu mere på vej,« siger han.

Coop lemper også

Hos ærkerivalen Coop har ledelsen ved udrulningen af koncernens strategi, der er blevet fremlagt som »madmanifest«, ligeledes lagt en mildere stil over for de små leverandører med henblik på samarbejde med flere lokale leverandører.

02BUSDirektoer-Da.jpg

Hvor lange eller korte kredittider de små leverandører får hos Coop, vil informationsdirektør Jens Juul Nielsen ikke fortælle, men han siger, at Coop holder fast i de hårde forhandlinger med de store leverandører.

»Vi har indført et princip om, at vi er ekstra flinke over for mindre leverandører. De små bliver favoriseret i den forstand, at de får lidt lempeligere betingelser,« siger han.

Kan styrke innovationen

Niels Jensen er direktør i DLF, et kommercielt interessefællesskab for leverandører til Dansk Detailhandel, og han mener, at Dansk Supermarkeds tiltag er et skridt i den rigtige retning.

»For en lille leverandør kan det være en udfordring at honorere det cash flow, som det kræver at få en stor kunde som en af de store, danske retailere,« siger Niels Jensen og tilføjer, at det samtidig kan medvirke til at styrke innovationen hos de mindre producenter.

»Det gør det lettere for de små leverandører at investere, så ja, jeg tror, det vil være et kærkomment tiltag for de mindre,« siger Niels Jensen.

bank

Han så gerne de store dagligvarekoncerner tage et endnu større skridt i retning af lempeligere kredittider for leverandørerne.

»Vi skal ikke negligere et positivt tiltag. Det kan være, det trækker mere med sig,« siger han.

Hos Dansk Supermarked afviser finansdirektør Anders Hagh, at koncernen har kørt en for hård linje over for leverandørerne. Han henviser til, at leverandørerne også betaler deres regninger senere.

»Vi føler ikke, vi har været urimelige, heller ikke over for de store. Initiativet her er primært søsat for at få de mindre leverandører i gang med at få fodfæste i Dansk Supermarked,« siger Anders Hagh.

Han håber, at med de mere lukrative kredittider vil flere leverandører henvende sig og vise interesse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere