Del : SMS
Berlingske Business

Nordmændene render med Gammel Dansk og dansk snaps

Snaps
Foto:

Franske Pernod Ricard sælger blandt andet Aalborg Akvavit og Gammel Dansk til det delvis kapitalfondsejede Arcus for 100 millioner euro.

Artiklen fortsætter under annoncen

Franske Pernod Ricard har skilt sig af med en stribe danske spiritus-klenodier.

Køberen er norske Arcus-Gruppen, som har den svenske kapitalfond Ratos som hovedejer. Nordmændene betaler 103 millioner euro - ca. 766 millioner danske kroner - for fire danske spiritusmærker samt produktionsfaciliteterne i Aalborg.

"Pernod Ricard har indgået en aftale med Arcus-Gruppen om salg af de danske akvavitmærker Aalborg Akvavit og Brøndums, det tyske mærke MalteserkreuzAquavit og det danske bittermærke Gammel Dansk," skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Selv er Arcus bedst kendt for mærket Linie Akvavit.

5

Pernod Ricard købte de danske mærker i 2008, men begrunder nu frasalget med, at virksomheden i fremtiden vil fokusere på koncernens internationale mærker.

”Denne aftale følger Pernod Ricards globale strategi og sikrer, at der sættes fokus på vores unikke portefølje af stærke internationale brands her i Danmark,” siger Fabrice Audan, bestyrelsesformand for Pernod Ricard Denmark i en pressemeddelelse.

Og dansk bitter og snaps har ikke været noget guldæg for Pernod Ricard.

I sit seneste regnskabsår offentliggjorde kæden danske division en halveret omsætning og en målsætning om at strømline forretningen frem for at satse på innovation inden for de traditionelle, danske spiritusmærker.

"Det her er et strategisk køb, som indebærer en betydelig investering i spiritus-segmentet og i vores bestræbelser på at blive den ledende, nordiske vin- og spiritusvirksomhed. Lige nu er vi nummer fire," siger Otto Drakenberg, adm. direktør i Arcus-Gruppen.  

At de danske spiritus-mærker har givet underksud for Pernod Ricard, skræmmer ikke Otte Drakenberg. 

"Vi satser på lokale varemærker, som har sine forbrugere i Østersøområdet, og dermed adskiller vi os fra Pernod Ricard, som fokuserer globalt," siger han.

Arcus-Gruppen regner med at gøre brug af sine erfaringer med Linie Akvavit i Norge, til at løfte det danske marked for snaps og bitter.  

"Vi har arbejdet hårdt på at få de norske forbrugere til at indføre akvavit i flere situationer og som en nydelsesdrik. Det vil vi også gøre i Danmark. Vi vil med andre ord øge den værdi, forbrugerne oplever ved produkterne gennem markedsføring og produktudvikling," siger Otto Drakenberg, som ikke vil komme mere konkret ind på, hvilke tiltag, der præcis skal foretages, før opkøbet er godkendt af konkurrencemyndighederne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere