Del : SMS
Berlingske Business

Nike sprinter videre trods dopingskandaler, mord og dyremishandling

nike-scandals

Nike har suspenderet samarbejdet med tennisstjernen Maria Sharapovas efter hendes dopingsag, og det er langt fra første gang, at stjerner med Nikes logo på brystet kommer i meget alvorlige problemer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad har Lance Armstrong, Tiger Woods, Manny Pacquiaos, Michael Vick og Oscar Pistorius til fælles?

De var alle absolutte stjerner i deres respektive sportsgrene, hyldet og flatteret af millioner og de var alle sponsoreret af Nike, indtil de blev ramt af skandaler. Og med tennisstjernen Maria Sharapovas dopingindrømmelse mandag, kan verdens største producent af sportstøj føje endnu en til listen.

Doping, utroskab, dyremishandling, mord og homofobi, er et udpluk af hvad den brogede skare gjorde sig skyldige i, før Nike har trukket stikket.

»De her sager er ikke bare uheld, det er udtryk for karaktersvigt og dårligt jugement,« siger Kresten Schultz Jørgensen, der er stifter og partner i Leadagency, der blandt andet rådgiver om branding.

Tiger Woods

Alligevel synes de mange skandaler at prelle af på Nikes stærke varemærke, og det er der en god grund til, mener Kresten Schultz Jørgensen

»Nike er et udfordre brand, der tidligere netop ikke gad de store stjerner. Virksomheden slog igennem på deres slogan; just do it, der handler om helt almindelige mennesker, der kæmper og tager skeen i den anden hånd,« siger Kresten Schulz Jørgensen.

Derfor undrer han sig også over Nikes strategi med at markedsføre sig gennem store sportsstjerner.

»Man kan sige, at strategien med at markedsføre sig gennem store stjerner ikke giver en stor positiv effekt til Nikes kernebrand – samtidig bliver de også mindre hårdt ramt af skandalerne,« vurderer Kresten Schulz Jørgensen. Han tror, at konkurrenten Adidas ville være blevet ramt katastrofalt hårdt af tilsvarende skandaler, fordi selskabet på en helt anden måde har bygget brandet op omkring sportsstjerner.

TENNIS-SHARAPOVA/

Det understreges af, at Nike i de senere år, mens skandalerne er stået på, er buldret frem på deres markeder. Nike har klaret sig markant bedre end konkurrenterne på aktiemarkedet ikke mindst drevet af deres succes på udviklingsmarkederne.

Men selvom skandalerne i et vidst omfang preller af på forbrugerne, betyder det ikke, at de mange uheldige sager ikke har gjort indtryk på ledelsesgangene i Nike.

»De er 100 procent opmærksomme på det, og jeg tror, de kommer til at revurdere deres reklamestrategi nu, og komme tilbage til deres core business (kerneforretning. red.), der er almindelige mennesker,« siger Kresten Schulz Jørgensen.

Nike har ifølge Forbes verdens 18. mest værdifuld brand og virksomheden, der er stiftet i 1964, har en markedsværdi i omegnen af 584 milliarder kroner.

Basket

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere