Berlingske Business
LIVE
13:05 Pandora-aktie stiger efter partners flotte regnskab

Netto vil bremse madspild - Coop: »Vi har været i gang længe«

Netto-butikkerne vil halvere deres madspild inden 2030 Netto gen
ARKIVFOTO. Netto har besluttet sig for at minimere sit årlige madspild med næsten 10.000 ton. (se Ritzau historie 160600) MJMSOLO - Netto genåbner efter større ombygning. (Foto: Johan Gadegaard/Scanpix 2017) Foto:

Discountbutikken Netto smed knap 19 ton mad ud i 2014, men det skal nu være slut ifølge discountkæden. For Netto vil reducere madspild. »Lyder godt,« siger Coop og hilser Netto velkommen i rækken af butikker, »der har bekæmpet madspild længe«.

19.458 ton mad smed Netto lige ned i skraldespanden i 2014.

Men de tider skal være ovre, for discountkæden vil reducere madspild.

Målet er, at kædens madspild inden for en 15-årig periode skal reduceres til 9.729 ton mad årligt, fortæller landedirektør for Netto, Brian Seemann Broe.

»Vi har længe arbejdet på at reducere madspild, men det nye er, at vi kun beregne hvor meget madspild vi reelt har,« siger han med henvisning til de flere tusind ton madspild.

Brian Seemann Broe siger, at »roden« til madspildet ofte kommer fra varer, der ikke bliver solgt inden sidste salgsdato og derfor bliver smidt ud.

rokoko Martin Henriksen - Danish Parliament "Folketinget" - phot

»Det er typisk madvarer, vi ikke når at få solgt inden sidste salgsdag, som bliver smidt ud,« siger Brian Seeman Broe.

Kan du firstå, hvis forbrugerne stadig synes, at knap 10.000 ton madspild i 2030 lyder af meget?

»Det kan jeg sagtens forstå, for det mener vi også. Det er alt for meget, og derfor vil vi også gerne minimere det. Men vi kan aldrig nå ned på nul, og jeg ved, hvor meget arbejde der ligger bag, at reducere madspild. Så jeg synes, vores mål er meget ambitiøst,« siger Brian Seeman Broe.

Han tilføjer, at der også ligger en opgave i at få leddene bag Netto til at fokusere på madspild. Det handler blandt andet om at leverandører, leverer varer i mindre kasser, siger han.

Netto vil helt konkret sætte varer ned i pris i god tid og desuden ikke købe flere varer hjem, end det er muligt for discountkæden at ekspedere over kassebåndet. Samtidig vil personale løbende blive uddannet i at minimere madspild.

For nyligt lancerede Netto-kæden en såkaldt madspildsapp, »Mad skal spises«, som giver et overblik over, hvor der findes varer, som er sat ned i pris.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) siger til TV2 News. - Jeg

Konkurrenten Coop, der blandt andet ejer Kvickly og Irma, hilser Nettos initiativ velkommen.

Men, siger CSR-chef Signe Frese ved Coop, kampen mod madspild har Coop-kæden også været i gang med længe. Coop måler dog ikke madspild i ton med derimod i målt i omsætning.

»Vi mærker varer ned i pris med 25-50 procent, og vi sørger for ikke at købe for meget hjem,« siger Signe Frese.

Det sker helt konkret ved, at der i mange Coop-butikker står en »dedikeret madspildskøler,« hvor de prisnedsatte varer havner.

Og den er ofte tom, når dagen er omme, siger Signe Frese. Coop har desuden øje for, at de ikke bestiller for mange varer hjem. I den forbindelse kan vejret være en god indikator, som medarbejderne holder øje med.

For koldskål sælger bare ikke, når det regner, siger Signe Frese.

»Så skal butikkerne for eksempel tænke over, at de ikke skal bestille så meget koldskål hjem de næste par dage, hvis vejrudsigten siger regn.«

Coops initiativer betyder, at kæden har reduceret deres madspild med 10.4 procent målt i kroner siden 2013.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen