Del : SMS

Netto taber millioner i Sverige

pix-nettosverige
Netto og Lidl klarer sig dårligt i Sverige, hvor de taber millioner. Foto:

Lavpriskæder som Netto og Lidl møder modgang i Sverige - efter ti år har Netto kun haft overskud ét år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det står skidt til for lavpriskæder som Netto og Lidl i nabolandet Sverige. Dagligvarehandlen domineres af få store aktører, som discountbutikkerne har svært ved at komme op på siden af.

Siden Nettos indtog i Sverige for ti år siden har kæden kun haft overskud ét år. Det var i 2010, hvor Netto landede på plus 27 mio. svenske kroner efter flere år med kæmpeunderskud. Det vendte også tilbage sidste år, hvor bundlinjen lød på minus 19 mio. svenske kroner.

Samlet set har Netto et tab på 676 mio. svenske kroner siden 2003, mens Lidl kommer helt op på et tab på tre milliarder svenske kroner, skriver Dagens Nyheter i dag.

"Mange svenskere foretrækker at handle store steder som Willys eller Ica, hvor de kan købe alt det, de behøver på et sted. Når de går i Lidl er det stort set kun for at supplerings-handle. De har få loyale kunder og har ikke været i stand til at tiltrække dem, der handler det hele et sted," siger Egil Bråthe, der er konsulent hos Movement Consulting, som arbejder med nordisk detailhandel, til Dagens Nyheter.

pix-fakta

De populære kæder i Sverige sidder på så stor en del af markedet, at discountbutikker udefra som Netto og Lidl har svært ved at komme op på siden af dem. Aktører som Ica i Sverige havde i 2011 en markedsandel på 49,4 procent, Coop lå på 21,4 procent og Axfood i Sverige på 15,0 procent.

Til sammenligning havde Netto i Sverige i 2011 en markedsandel på 2,2 procent og Lidl 3,2 procent. Til trods for den svære modgang, har hverken Netto eller Lidl planer om at opgive det svenske marked.

"Lidl ved, hvad der skal til og kender til succesfaktorerne; de tilpasser sig altid de lokale forhold løbende. Lidl har aldrig svigtet hvad gælder Sverige, og jeg tror, at man fortsat kommer til at ekspandere," siger Thomas Svanton, der er adm. direktør for brancheorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, til Dagens Nyheter.

købmand

For Lidl krympede underskuddet sidste år fra voldsomme minus 245 mio. svenske kroner i 2010 til minus 19 mio. svenske kroner i 2011. Og kommunikationschefen hos Lidl, Caroline Forsshéll, medgiver da også, at starten har været utrolig svær, men at de ser positivt på den nuværende udvikling.

"Vi kommenterer aldrig tal, men vi ser positivt på udviklingen. Nu investerer vi i et nyt lager nord for Stockholm for at sikre os vores fremtidige ekspansion," siger Caroline Forsshéll til Dagens Nyheter.

Det samme melder Netto i Sverige ud. De har haft en svær opstart, men satser fortsat på det svenske marked. Første skridt er at vende tilbage til Stockholm for at åbne to Netto-butikker til næste år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere