Del : SMS
Berlingske Business

Netto-salg bag tilbagegang hos Dansk Supermarked

BT BM Netto
Salget af Netto-kæden er en vægtig årsag til, at overskuddet i Dansk Supermarked er kommet under pres. Foto:

Selv om forbrugerne generelt bruger færre penge, så er salget af Netto-kæden i England den største årsag til, at overskuddet i Dansk Supermarked falder, siger A.P. Møller - Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen.

Artiklen fortsætter under annoncen

A.P. Møller - Mærsk solgte sidste år snoren til Netto-hunden i England videre til Asda Stores Limited, og det er en af hovedforklaringerne bag, at Dansk Supermarked klarer sig dårligere end sidste år i det seneste kvartalsregnskab fra koncernen.

Regnskabet viste ellers, at omsætningen er steget med halvanden procent til 13,5 mia. kroner, men overskuddet i Dansk Supermarked blev samtidig på 292 mio. kroner, hvilket er 202 mio. kroner lavere end samme kvartal i 2011.

"Det helt afgørende i Dansk Supermarked er salget af Netto England. Det giver en kæmpe nedgang i resultatet," siger topchef i A.P. Møller - Mærsk Nils Smedegaard Andersen.

Aftalen om salget af den engelske Netto-kæde blev indgået i maj 2010 men først gennemført i april 2011 og bogført i regnskabet for andet kvartal sidste år.

pix-dansk supermarked

Når det så er sagt, peger han især på det store fald i non-food-varer i Dansk Supermarkeds butikker, der blandt andet tæller Føtex, Bilka og Netto.

"Når du ser på selve driften, så ser du en nedgang i supermarkedssektoren, og det skyldes først og fremmest nedgang i indtjeningen i supermarked- og hypermarked-sektoren. Det er primært, fordi folk ikke køber non-food. Fødevarer er relativt stabilt, men vi har jo også solgt meget tekstil og elektronik, og der er der en klar nedgang. Det er helt sikkert makroøkonomi, der er den vigtigste faktor," siger han.

Hvordan der skal rettes op på situationen i Dansk Supermarked, er Nils Smedegaard dog tilbageholdende omkring. I januar i år tiltrådte Per Bank som ny topleder i Dansk Supermarked, og han er ved at gå organisationen igennem med en tættekam.

"Vi har nu en ny direktion, og den går nu det hele igennem for at se, hvad vi kan gøre. Selv om det er svære markedsvilkår skal vi selvfølgelig kunne tjene penge i Danmark. Dansk Supermarked står ikke foran en større omvæltning. Vi er de største, og vi har en god margin," siger Nils Smedegaard Andersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere