Del : SMS
Berlingske Business

Netto-leverandører er klar til polsk udfordring

pix_ Netto
Stryhns og 3-Stjernet er klar til at tage kampen om at rulle gennem kasselinjerne op med flere polske fødevarer, efter Netto har meldt ud, at man satser på flere udenlandske leverandører. Foto:

Konkurrence med polske og tyske leverandører er ikke nyt for Stryhns og 3-Stjernet, men de ser Nettos udmelding om øget konkurrence som et opråb om at forbedre rammevilkårene for danske fødevareproduktion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Netto lægger an til flere polske fødevarer på hylderne, men det er allerede en virkelighed, som danske fødevareleverandører har forholdt sig til i adskillige år.

Fødevareleverandørerne føler sig rustede til øget konkurrence, men nævner dog alligevel beskatningen på arbejde som en udfordring i konkurrencen med Polen.

For de varer, der kræver meget manuelt arbejde kan det dog godt blive en udfordring. Stryhns står bag Langelænder-pølser, og netop pølseproduktion kræver meget manuelt arbejde, og der er samtidig stor tradition på det område i både Polen og Tyskland.

Netto

"Det her er et godt eksempel på, at klokken er fem minutter i tolv. Vi skal forbedre vores konkurrencedygtighed for at fastholde arbejdspladserne i Danmark, og her er løn det største parameter. Beskatningen på arbejde er simpelthen nødt til at være mindre," siger Stryhns direktør Kristian Kornerup Jensen.

"Vi tror på at forbrugerne foretrækker danske pølser med det velkendte knæk. Vi har i forhold til Langelænder været nødt at forhandle os frem til en lønnedgang hos medarbejderne og indføre øget effektivitet ," siger han.

For Stryhns to andre hovedprodukter, Graasten Salater og Stryhns Leverpostej, gælder det omvendt, at produkterne knytter sig til en dansk tradition og har mindre løntung produktion. Samtidig oplyser Kristian Kornerup Jensen, at man har en aftale med Dansk Supermarked om at styrke samarbejdet i 2013.

Hos en anden pålægsproducent, 3-Stjernet, er direktør Anders Laursen indstillet på, at konkurrencen bliver øget i fremtiden.

"Som dansk leverandør er du derfor nødt til at slå på kvalitet, leveringssikkerhed og en høj servicegrad," siger han og advarer samtidig mod at tro, at kvaliteten på polske fødevarer nødvendigvis er dårligere end hos de danske.

Mens store leverandører som Danish Crown og Arla med deres internationale organisationer er bedre gearet til international konkurrence, så håber Anders Laursen, at fleksibilitet kan blive et vigtigt kort på hånden.

"Vi er en mindre virksomhed, der er fleksibel i forhold til vores kunders ønsker og krav. Vi har den indstilling, at vi gerne vil løse udfordringerne sammen med vores kunder," siger han.

Både Stryhns og 3-Stjernet er omvendt også klar til at satse på eksport den anden vej. Mens Stryhns sender lidt under 10 procent af produktionen til blandt andet Schweiz og Tyskland. 3-Stjernet sender på samme måde at sende pålæg ud af landet i forbindelse med Nettos ekspansion i blandt andet Polen.

BT

"Nettos ekspansion på de udenlandske markeder har betydet nogle muligheder for os, og det håber vi, den fortsat vil komme til," siger Anders Laursen.

Hos Forbrugerrådet hilser man konkurrencen velkommen.

"Det danske prisniveau er absurd højt, så det er godt, at der er nogen, der gør noget," siger direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl til Dr.dk, men siger samtidig, at det stiller nye krav om kontrol til Netto selv.

"Hvis Netto laver den her strategi, så regner jeg også med, at de vil lave en hårdere egenkontrol," siger Rasmus Kjeldahl til Dr.dk.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere