Berlingske Business

Netto får bøde på 400.000 kr. for reklamefilm

pix-netto
Dansk supermarked fik i går en bøde på 400.000 kr. Derudover skal der betales 200.000 i sagsomkostninger.  Foto:

Dansk Supermarked får nu stor bøde for at have krænket ophavsrettighederne i forbindelse med produktion af reklamefilm.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det går ikke at bruge elementer fra reklamefilm fra en tidligere producent. Det fik Højesteret slået fast i går, da Dansk Supermarked fik en bøde på 400.000 kr. samtidig med, at de skal slippe 200.000 for sagsomkostninger.

Dansk Supermarked har været anklaget for, at deres nyere reklamer har samme filmiske, visuelle og lydmæssige virkemidler som de gamle, der er produceret af Jesper Jargil.

Det er ham, der i sin tid har lagt sag an mod Dansk Supermarked. Fra 1987 til 2007 producerede han en række reklamefilm for Netto.

I 2010 og 2011 blev det arbejde overtaget af Brandhouse A/S. De nye reklamefilm lå tæt op af dem som Jesper Jargil havde produceret. Det var i hvert fald hans vurdering.

En vurdering som Højesteret nu giver ham ret i. I går meddelte retten, at det er en krænkelse af Jesper Jargils ophavsret at en ny reklameproducent anvender elementer fra tidligere reklamer. 

Rettens vurdering er, at Jesper Jargils reklamefilm var ophavsretligt beskyttede og ikke var overdraget til Dansk Supermarked. Sø og Handelsretten har ellers tidligere frifundet Dansk Supermarked i reklame-sagen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen