Del : SMS
Berlingske Business

Netto dropper salg af nytårskrudt

pix-fyrværkeri
Flot ser det ud, men omkostningerne ved at sælge fyrværkeri kan blive så høje, at det ikke er besværet værd. Det har Netto-kæden i hvert fald erfaret. Foto:

Over hele Danmark sælger færre butikker nytårskrudt i år. Netto har valgt at bruge medarbejderressourcerne på andre opgaver frem for håndtering af krudt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er længere mellem fyrværkeriudsalgene i år.

I flere byer er antallet af udsalgssteder væsentlig lavere end sidste år. Sidste år gav eksempelvis Aarhus Brandvæsen tilladelse til 100 handlende, som fik lov til at lange nytårskrudt over disken. Men i år er der kun givet tilladelse til 72 udsalgssteder i Aarhus Kommune. I Skanderborg Kommune er tendensen den samme. Her er der i år udstedt 22 tilladelser mod 29 tilladelser sidste år.

En af forklaringerne er, at detailkæden Netto ikke længere er blandt ansøgerne om at sælge krudt.

- En del Netto-butikker har tidligere forhandlet nytårsfyrværkeri, men i år er det fravalgt, fordi vi hellere vil bruge medarbejderressourcerne på andre opgaver, siger pressechef Mads Grand, Dansk Supermarked.

- Det stiller nogle særlige krav til håndtering og opbevaring af krudtet, og det er noget, der er ret ressourcekrævende. Derfor er det skåret fra i år, siger Mads Grand.

Han henviser også til restriktive regler om, hvor meget eksplosivt stof, der må være på bestemte steder.

- Reglerne giver god mening, for det handler jo om sikkerhed. Men Netto har vurderet, at vi ville bruge ressourcerne på service frem for håndtering af krudtet, siger Mads Grand.

Dansk Supermarked har dog fortsat salg af nytårsfyrværkeri i Bilka-kæden samt en del af Føtex-varehusene.

- I Føtex er det private firmaer, der har lejet sig ind med stadepladser og håndterer sikkerheden. I Bilka er det os selv, der står for salget, siger Mads Grand.

Ansøgning om tilladelse til salg af nytårsfyrværkeri behandles af de kommunale beredskaber. Sidste år blev der udstedt 1.658 tilladelser til salg og opbevaring af fyrværkeri i detailleddet. Det samlede antal tilladelser i 2012 er ikke gjort op endnu.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere