Del : SMS
Berlingske Business

Netto ændrer holdning til polske varer

pix-netto
Foto:

Kritik fra danske kunder får Netto til at ændre planer om øget import af polske fødevarer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske kunders kritik af polske fødevarer i Netto får discountkædens direktør til at reagere.

»Hvis du spørger mig, om jeg er blevet klogere, så vil jeg sige, at det er jeg. Reaktionen har været mere markant end forventet, og den er altså en kæmpe fordel for de danske producenter,« siger Claus Juel-Jensen, direktør i Netto, der samtidig fastslår, at han ikke kommer til at købe så meget ind i Polen, som han gerne ville.

Kommer danskernes reaktion til at ramme de polske leverandører?

»Ja, det må jeg sige. Det her er ikke vand på møllen for de polske producenter,« siger han.

Vil du på baggrund af reaktionerne garantere skeptiske kunder, at der ikke kommer flere polske varer fremover på Nettos danske hylder?

»Nej, jeg vil ikke udstede den form for garantier. Der er allerede i dag polske, tyske og svenske varer i Nettos sortiment. Og der er også varer fra Italien, Frankrig og en masse andre lande. Jeg synes, vi har et meget relevant sortiment i forhold til vores kunder. Det skal vi også have fremover, og så kan vi ikke udelukke at købe ind i et land,« siger Claus Juel-Jensen.

Er der nogle specifikke varer, som du ikke vil importere fra Polen på grund af kundernes reaktion?

»Ja, vi må sige, at der er en masse ferskvarer som eksempelvis fersk kød, hvor jeg nok må sige, at reaktionen i dag har været sådan, at vi ikke skal forsøge os med det,« siger Claus Juel-Jensen, der er overrasket over kundernes stærke holdninger på området.

»Nu har vi i hvert fald fået nogle reaktioner, og vi kan se, at det, kunderne har fokus på og gerne vil have, er danske produkter. Det må vi rette os efter, for det er kunderne, som skal bestemme, hvilke varer vi skal have i Netto,« siger han.

Reaktioner fra danskere i Netto-butikker og på elektroniske medier fik i går eftermiddag Netto til at udsende en pressemeddelelse, hvori Netto fortalte, at der vil komme lidt flere tyske og svenske varer i de danske Netto-butikker fremover. Der blev intet nævnt om polske varer, selv om Nettos direktør dagen forinden havde fortalt i et stort interview i Berlingske Business, at også polske producenter vil få bedre adgang til hylderne i Nettos danske butikker.

Foruden de mange kritiske kommentarer om polske varer var der også en del danske kunder, der i går tog Netto i forsvar. Flere argumenterede for, at de polske varer er mindst lige så gode og sikre som de danske.

I en kommentar fra organisationen Landbrug & Fødevarer lyder det dog, at »Netto naturligvis kan gøre, som Netto vil«, men »vi producerer sikker mad til forbrugerne, mad uden medicinrester og salmonella. I den seneste undersøgelse om pesticidrester i grøntsager ligger vi milevidt foran vores konkurrenter i udlandet, og det tror vi, at forbrugerne lægger vægt på,« siger Annette Toft, direktør for afdelingen for fødevare-, veterinær- og forskningspolitik.

Forbrugerrådet er overordnet positiv over for Nettos forsøg på at importere flere billige polske fødevarer, men i en kommentar til dr.dk siger direktør Rasmus Kjeldahl:

»Hvis Netto laver den her strategi, regner jeg også med, at de vil lave en hårdere egenkontrol.«

ER DER GRUND TIL AT BEKYMRE SIG OVER MADVARER FRA POLEN? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere