Del : SMS
Berlingske Business

Nethandel sikrer første stigning i detailhandlen i syv år

Nemlig.com
Nemlig.com, der sælger fødevarer over nettet og leverer til døren, er en af de virksomheder, der gør konkurrencen hårdere for de traditionelle supermarkeder. FOTO: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix Foto:

For første gang siden 2007 er salget i detailhandlen steget. Indkøb på nettet driver væksten, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske detailhandel er trængt, men nu er der endelig gode nyheder. Omsætningen steg nemlig med 1,1 procent fra 2013 til 2014, og højdespringeren er e-handel, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

En ellers presset branche får lidt medvind, men det er ikke, fordi de hopper og springer af glæde i detailhandlen.

»Selv om det går bedre, går det stadig ikke godt nok for detailbranchen i Danmark. Mange butikker og virksomheder kæmper med vigende indtjening, og der er ikke for alvor kommet gang i forbruget. Omvendt er selv en stabilisering og tilmed en lille fremgang godt nyt for en branche, der har ligget underdrejet i syv år,« siger markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv.

30BBMspecrap-case4-ZALAND#2.jpg

Postordreforretninger, som primært dækker over e-handel, har med en stigning i omsætning på ni procent den største fremgang af alle brancher, og efter dem følger blandt andre guldsmede og salg af drikkevarer og specialforretninger med fødevarer. Den store stigning for postordreforretninger viser tydeligt, at der stadig er plads til vækst inden for e-handel.

Hvor køber vi mad?

Vi køber vores mad andre steder, end vi gjorde tidligere. Det er en fortsættende tendens ifølge Dansk Erhverv. Det kan ses på væksten indenfor specialforretninger med fødevarer og discountbutikker. Det tyder på, at vi både vil have de billige varer, men også luksusmadvarer af høj kvalitet. Til gengæld går købmænd og supermarkeder tilbage med henholdsvis et fald i omsætningen på fire og en enkel procent.

LetKøbPIX

Discountforretninger som Netto, Aldi osv. stiger med samme hastighed, som købmænd og kiosker falder - nemlig fire procent. Specialforretninger med fødevarer går frem med fem procent, og de tager utvivlsomt noget af markedet fra både supermarkeder og købmænd.

Fremtiden er ikke rosenrød

Den branche, der falder allermest er handel med musik- og videooptagelser. Meget færre køber CD'er og DVD'er, og danskernes medieforbrug flytter over på netbaserede tjenester som Netflix, Spotify og så videre. Det betød i 2014 en nedgang for detailhandel med musik- og videooptagelser med hele 30 procent.

Blockbuster

Grønthandlere, fotoforretninger og babyudstyrsforretningers omsætning er også kraftigt på vej ned ad bakke, og de faldt alle med over 15 procent i 2014. Selvom salget for første gang i syv år stiger generelt set, viser de danske virksomheder kun beskeden optimisme i forhold til fremtiden.

Det viser en undersøgelse, Dansk Erhverv har foretaget. Blandt de 118 virksomheder, som Dansk Erhverv har spurgt, forventer godt halvdelen at øge omsætningen de kommende 12 måneder, men samtidig regner 14 procent med at skulle afskedige.

»Det vidner om en høj grad af realisme i detailhandlen, som ikke tror på en betydelig fremgang den kommende tid, men snarere på en stabilisering. Mange virksomheder vil se tiden an, før de for alvor tror på bedre tider,« siger Henrik Hyltoft.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere