Del : SMS
Berlingske Business

Nethandel kører de fysiske modebutikker over

25BUSHermann-Haraldsson-173.jpg
Mens traditionelle modebutikker knækker nakken, buldrer online-modebutikker frem. Administrerende direktør i Boozt Hermann Haraldsson kan glæde sig over, at virksomheden i 2015 passerede én milliard svenske kroner i omsætning. Foto: Ida Marie Odgaard

Forbrugernes skift fra handel i fysiske butikker til online-handel har sat sit tydelige spor i modebranchen, hvor fysiske modeforretninger kæmper for at overleve, mens netbutikkerne buldrer frem. Både dansk-svenske Boozt.com og pæredanske Miinto.com melder om tocifrede vækstrater.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stadigt flere forbrugere finder og køber tøj på digitale platforme, og den ændrede forbrugeradfærd giver både tabere og vindere i modebranchen. For mens de fysiske modebutikker kæmper for at overleve, har net­butikkerne vind i sejlene.

Fire ud af ti tøjforretninger har underskud ifølge Deloittes modeanalyse baseret på offentliggjorte regnskaber frem til december 2014, og tidligere i denne måned måtte tøjmærket Bruuns Bazaar indgive en konkursbegæring. Til gengæld melder digitale aktører som dansk-svenske Boozt.com og Miinto.com om tocifrede vækstrater.

»Det går godt for os. Vi sluttede 2015 rigtigt godt og passerede en milliard svenske kroner i omsætning. Vi har et positivt driftsresultat, og særligt fjerde kvartal var helt for­rygende,« siger Hermann Haraldsson, administrerende direktør for Boozt.com, som har hovedsæde i Malmø, men hovedsageligt er ejet af danske investorer.

De gode takter er fortsat ind i 2016, som ifølge Hermann Haraldsson er begyndt bedre, end han havde regnet med, tilsyneladende båret frem af et skift i forbrugernes adfærd.

»Der skete noget sidste efterår. Vi oplevede et momentum, som vi ikke havde regnet med. Vi har på fornemmelsen, at fjerde kvartal markerede et skift i forbrugernes handel generelt,« siger Hermann Haraldsson.

Nethandel. Til BM Business

Boozt.com fik sidste år en kapitalindsprøjtning på 200 millioner svenske kroner, og det har givet endnu mere tro på vækstmuligheder. Virksomheden er i fuld gang med at bygge et nyt lager, og Hermann Haraldsson går efter en børsnotering af Boozt.com inden for de næste 12 måneder.

Også hos danske Miinto.com, som blandt andet har Just Eat-stifter Jesper Buch i ejerkredsen, er der gang i væksten. Miinto har netop opgjort sin omsætning i 2015, og tøjsalget er steget med 32 procent i fjerde kvartal sammenlignet med samme kvartal i 2014. Ser man på hele 2015, ligger Miintos omsætning på den gode side af 337 millioner kroner, hvilket svarer til en vækst på 16 procent i forhold til 2014. Ifølge administrerende direktør Konrad Artur Kierklo tyder alt på, at 2016 også bliver et år med vækst.

»Vi forventer en pæn tocifret vækst, højere end vi har haft tidligere,« siger Konrad Artur Kierklo, som ikke har travt med at ekspandere til andre markeder end de eksisterende nordiske plus Holland.

»Vi vil have flere markeder, men vi tror, der er meget at hente på de markeder, hvor vi er,« siger han.

27IND20160226-152946-2-1557.jpg

Ifølge Jesper Sørensen, direktør for Software AG i Danmark og Norge, betyder den digitale udvikling ikke, at de fysiske butikker vil forsvinde helt fra gadebilledet. Men hvis de ikke skal overhales af digitale spillere, skal digitalisering tænkes ind som en naturlig del af den overordnede strategi, mener han. Ikke mindst fordi den digitale virkelighed er global. Konkurrencen kommer ikke alene fra danske aktører, men i særdeleshed også fra internationale mastodonter som Amazon, Asos og Zalando.

»Man er blevet meget mere selektiv som forbruger. Den digitale verden har skabt fantastiske muligheder for forbrugerne, så der er meget store forventninger til at kunne handle ad mange forskellige kanaler,« siger Jesper Sørensen.

Ifølge Jesper Sørensen er der brug for både innovation fra virksomheder og politisk vilje, for at væksten ikke skal tilkomme udenlandske virksomheder.

»Det kræver, at vi som samfund forholder os til den nye globale virkelighed. Forbrugerne har magten. Tidligere var der en geografisk barriere, men sådan er det ikke mere. Det handler om at erkende den nye konkurrencesituation, man står over for. Virkeligheden er, at man skal digitalisere eller dø,« siger Jesper Sørensen.

I 2015 foregik 31 procent af alle handler på nettet i udenlandske e-butikker. Hos Miinto.com lader administrerende direktør Konrad Artur Kierklo sig imidlertid ikke presse af den internationale konkurrence. Miinto.coms forretningsmodel er kort fortalt at indgå partnerskaber med lokale tøjbutikker, som den vej rundt kan tilbyde deres kunder online-salg.

Nethandel. Til BM Business

»Vi kan give vores partnere nogle muligheder, som kun de store spillere har i markedet omkring big data og samarbejde mellem brands og butikker,« siger Konrad Artur Kierklo.

»For tre år siden tog vi en beslutning om, at vi ville bevise, at den her forretningsmodel kan generere sorte tal på bundlinjen. Det er lykkedes i 2015,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere