Del : SMS
Berlingske Business

Netbutikker kan blive presset ud i Europa

BRITAIN/
Foto:

EU-Kommissionen barsler igen med planer om at tvinge netbutikker til at sælge deres varer til samtlige EU-lande. De små danske virksomheder er slet ikke klar, mener Dansk Erhverv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis en netbutik sælger til kunder i et EU-land, skal de forpligtes til at udbyde deres varer til samtlige 28 medlemslande.

Det bliver tilfældet, hvis EU-Kommission fastslår, at Servicedirektivet skal fortolkes således, at det forbyder netbutikker at diskriminere kunder i forhold til bopæl og nationalitet.

Så sent som tirsdag sagde kommissæren for det digitale indre marked, estiske Andrus Ansip, i en tale, at netbutikker ikke længere skal have lov til kun at sælge til udvalgte EU-lande. Det beretter den socialdemokratiske europaparlamentariker Christel Schaldemose, der selv går ind for initiativet.

»Der er ingen tvivl om, at Kommissionen har fokus på at stoppe diskriminationen. De vil tage nogle tiltag, der kan vise sig at få konsekvenser for danske butikker. Men det er endnu lidt svært at sige, hvor vi præcist ender.«

05BUSlirum.jpg

Byrde for små butikker

Denne tolkning af direktivet blev også debatteret i Bruxelles for tre år siden. Dengang endte Kommissionen med at gemme det af vejen efter pres fra erhvervsorganisationer. Nu har den nye Kommission, der tiltrådte 1. november, igen trukket forslaget op ad skuffen i et forsøg på at sætte skub i den digitale europæiske samhandel.

Men en netbutik, der leverer sine varer eller ydelser til Malmø, er ikke nødvendigvis klar til at sælge til Bukarest, mener markedsdirektør i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft. Han frygter, at det vil være ødelæggende for mange af de mindre netbutikker.

»Det vil være en enorm byrde at skulle overskue salg til forbrugere i alle EU-lande med 28 forskellige regelsæt og kutymer. Og ikke mindst de 24 forskellige sprog, der vil være en stor barriere i forhold til kunde­service,« siger Henrik Hyltoft.

»Hvis vi kunne have et marked på 500 millioner i stedet for fem millioner, ville vi gerne have det. Men det er ikke så simpelt. Nogle produkter er ikke lovlige at sælge i alle lande. Det er meget svært for os at sælge de samme stegepander i hele Europa, når de i enkelte lande vil være ulovlige,« forklarer han.

Til BT / BM / Scanpix

Uenighed om fortolkning

Rent juridisk handler diskussionen om, hvordan man skal fortolke Servicedirektoratets artikel 20, der forbyder diskrimination af forbrugere på baggrund af nationalitet. Kan en italiener ikke få lov til at købe en vare i en dansk netbutik, mens en svensker gerne må, er der altså tale om diskrimination, mener EU-kommissæren for det digitale indre marked. Kommer denne fortolkning til afstemning i Europa-Parlamentet vil socialdemokraten Christel Schaldemose stemme for.

»Det er fair nok, at man ikke vil gå udenlands. Men vælger man at sælge til udlandet, synes jeg ikke, at man kan bestemme, at der er nogle borgere i EU, man gerne vil sælge til, mens man ikke vil sælge til andre,« siger hun.

Kopivarer

I dag må virksomhederne selv bestemme, hvem de sælger deres produkter til. Det eneste fornuftige er at lade den lovgivning stå, mener Dansk Erhverv.

»Det handler slet, slet ikke om diskrimination. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvad der er muligt og rentabelt for virksomheden. Hvis en dansk virksomhed ikke leverer til Rumænien, er der en kommerciel grund til det, og det er ikke diskriminerende.«

Det er endnu usikkert præcis, hvordan Kommissionens bud på en fortolkning kommer til at se ud. Stod det til Christel Schaldemose skal netbutikkerne have mulighed for at kompensere for øgede omkostninger ved at sælge til bestemte lande.

»I det tilfælde må man øge prisen. Det må kunne lade sig gøre, så længe man gør vilkårene klare for kunderne,« siger hun.

Netto

Lobbykamp i Bruxelles

Dansk Erhverv bakker op om Kommissionens intentioner om at øge den digitale handel på tværs af grænserne, men flere krav til virksomhederne er ifølge Henrik Hyltoft den forkerte vej at gå.

»Man vender logikken rundt og påfører virksomhederne en masse administrative byrder. Konsekvensen kan være, at virksomheder vælger at stikke piben ind og holde sig til sit hjemmemarked. I stedet skulle man rydde op i de mange lov- og regelforskelle i medlemslandene .«

EU-Kommissionen lancerer i maj en Digital Single Market-pakke, hvor indførelse af salgspligten muligvis vil være en del af indholdet. Hvis Kommissionen ikke når frem til en ny fortolkning af direktivet inden maj, kan salgspligten være at finde i efteråret, når der præsenteres en europæisk strategi for varer og serviceydelser. Hos Dansk Erhverv presser man på for at få Kommissionen til at droppe de nye stramninger.

»Den tidligere Kommission indrømmede, at Servicedirektivet ikke kunne forstås sådan. Hvis vi er succesfulde, kommer salgspligten heller ikke i spil denne gang,« siger Henrik Hyltoft.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere