Berlingske Business

Netbutikker går i samarbejde med fysiske butikker

Pix-Saxo
Jørgen Balle Olesen, administrerende direktør i netboghandleren Saxo.com, tog torsdag mod E-handelsprisen inden for kategorien B2C. Foto:

Nethandel har skabt uro blandt de fysiske butikker, men nu ser det ud til, at de digitale butikker i stigende grad samarbejder med traditionelle butikker.

Cross channel er det nye sort i detailhandlen, og det får flere e-handlere til at samarbejde med fysiske butikker.

Ifølge Lars Hedal, specialist i e-handel og administrerende direktør i Hedal Kruse Brohus, bliver evnen til at udnytte både digitale salgskanaler og fysiske butikker afgørende for at skabe succes i fremtidens detailhandel. Det skyldes blandt andet en ændring i forbrugernes adfærd.

»Tidligere købte forbrugere på nettet, primært fordi det skulle være billigt, men i dag køber vi på nettet, fordi det skal være nemt for os, og når det er det nemme, der kommer i fokus i stedet for prisen, så kan de fysiske forretninger noget, online-butikkerne ikke kan,« siger Lars Hedal.

Lars Hedal har mere end 13 års erfaring med rådgivning inden for e-handel, og han mener, udviklingen i forbrugeradfærd giver nye udfordringer til de rene online-forretninger. Ifølge Lars Hedal vil vi i stigende grad se e-handlere imødekomme udfordringerne ved at indgå samarbejde med fysiske forretninger, åbne show-rum eller oprette fysiske butikker. 


Legos hjemmeside

Torsdag var de danske e-handlere samlet til prisuddeling arrangeret af FDIH - Foreningen for Dansk Internet Handel - og her var cross channel også på dagsordenen blandt aktørerne. Internetboghandleren Saxo.com vandt E-handelsprisen i kategorien B2C-virksomheder over 30 millioner kroner, og ifølge administrerende direktør i Saxo.com, Jørgen Balle Olesen, er cross channel et af de udviklingsområder, der bliver set indgående på.

»Det er bestemt noget, vi udvikler os i retning af,« siger han og peger blandt andet på, at et muligt samarbejde kunne gå på leverancen af bøger, så kunderne køber deres bøger på nettet, men henter dem i en fysisk butik.

fredag - ehandel



Fysiske boghandlere har svært ved at overleve i den digitale tidsalder, og flere har været tvunget til at dreje nøglen om. Men selvom kunderne i stigende grad bevæger sig over i netboghandlere som blandt andre Saxo.com, er udviklingen ikke nødvendigvis positivt for Danmarks største e-boghandler, at de fysiske butikker lukker.

»Typisk sker der det, at når sådan en butik forsvinder, så forsvinder markedet, for den eksponering, der var af de bøger, drukner. Den bliver ikke erstattet af efterspørgsel et andet sted i systemet. Så jeg kan sagtens se Saxo træde ind i den rolle,« siger Jørgen Balle Olesen.

Lars Hedal mener, at Saxo.com er et godt eksempel på, hvordan online-virksomheder tænker udviklingen af forbrugeradfærd ind i deres strategi for at stå stærkt i den øgede konkurrence - ikke mindst fra udlandet.

Og netop i udlandet har den internationale bogbranche for nylig vist interesse for at skabe samarbejde mellem digitalisering og små, uafhængige boghandlere.

Fusionen mellem forlagene Random House og Penguin skabte i 2013 verdens største forlag i form af Penguin Random House. Forlaget lancerede for nylig My Independent Bookshop, en side for læsere, hvor de kan anbefale andre læsere deres favorit-bøger. Konceptet giver desuden brugerne mulighed for at 'donere' et beløb til en selvvalgt fysisk boghandler.

Initiativet, som giver mulighed for at støtte uafhængige boghandlere, tiltaler Jørgen Balle Olesen.

»Jeg kunne sagtens se Saxo i en parallel rolle,« siger han.


Jørgen Balle Olesen er adm. dir og stifter af Saxo.com.






0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen