Del : SMS
Berlingske Business

Nestlé-konkurrent klar til kamp i kaffe-kapsel-krig

SWITZERLAND-FOOD-NESTLE-NESPRESSO
Foto:

Nestlé sidder med Nespresso på store dele af markedet for kaffe-kapsler, men konkurrenter er klar til at æde markedsandele efter domsafgørelse om de populære kaffe-kapsler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne er et af verdens mest kaffeelskende folkefærd, så når et kaffe-monopol falder, er der masser omsætning at hente.

I august tabte Nestlé en retssag i Tyskland, der betød, at andre producenter gerne må lave kaffe-kapsler til de populære espressomaskiner.

Salget af espressomaskiner er steget fra 16.159 i 2007 til 101.355 sidste år. Efter dommen har konkurrenter som firmaet Ethical Coffee Company derfor stået klar til at kæmpe sig ind på markedet, skriver Børsen.

Nestlé

"Vi vil være globale markedsledere, inden der er gået tre år, og vi går derfor også aggressivt ind i Danmark. Vi leverer kaffe-kapsler, der er 20 pct. billigere end Nespressos, og til næste år lancerer vi en espressomaskine, der kan bruge alle kaffe-kapsler på markedet," siger Jean-Paul Gaillard, der er direktør for Ethical Coffee Company, til Børsen.

Nespresso omsætning vokser med 70 pct. om året, men Ethical Coffee Company-chefen, der selv har en fortid hos konkurrenten, er overbevist om, at man kan vinde slaget om at blive kapsel-kaffedrikkernes kæledægge.

"Vi har ingen George Clooney i vores reklamer, og vi har ingen fine udstillingsforretninger og blingbling. Konceptet er god kvalitetskaffe i bæredygtig emballage, og det tror jeg, kunderne vil vælge i sidste ende," siger Jean-Paul Gaillard til Børsen.

Siden dommen i august har Dansk Supermarked forhandlet Ethical Coffee Companys kaffe-kapsler. Nestlé fastholder imidlertid, at man kun vil sælge deres kapsler i de 296 særlige Nespresso-butikker rundt om i verden eller gennem kaffemærkets hjemmeside.

"Vi har oplevet et godt salg, siden vi satte det på hylderne. Nespresso vil ikke sælge os deres kapsler, men vores kunder efterspørger et kapsel-produkt lavet til deres maskiner. Derfor har vi valgt at indgå et samarbejde med Ethical Coffee Company, og det samarbejde kan udvides," siger indkøbschef for fødevarer i Dansk Supermarked Mette Bonne til Børsen.

Hun kalder samtidig det foreløbige salg for forrygende. Ifølge Ethical Coffee Company har selskabet også indgået samarbejde med Elgiganten, Supergros og en række netbutikker om salg til danske kunder.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere