Del : SMS
Berlingske Business

Når det regner i Danmark, drypper det på forlystelsesparkerne

q
Foto:

Trods drillende sommervejr tyder det på, at 2015 bliver et fremragende år for de danske forlystelsesparker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne har på intet tidspunkt i løbet af sommeren 2015 kunnet pakke paraplyen og gummistøvlerne helt væk. Begge ting har været nyttige at have ved hånden, når en solrig sommerdag på et splitsekund blev forvandlet til skybrud. Det har dog tilsyneladende ikke afskrækket kunderne i de danske forlystelsesparker.

Tal fra Danmarks statistik viser, at juli var rekord-god for forlystelsesparker og andre fritidsaktiviteter med et samlet månedssalg på 826 mio. kroner.

En opgørelse af sommersæsonens besøgstal i udvalgte forlystelsesparker udarbejdet af Berlingske Business bakker tendensen, der peger i retning af en af de bedste somre længe for parkerne, op.

24BUStivoli-billede.jpg

I Tivoli Friheden i Aarhus glæder salg- og marketingchef Jesper Vesterby sig over et sommer-besøgstal på 323.000. Det er en vækst på ni pct. fra 2014.

»Mange har nok tænkt, at det har været dårligt vejr i løbet af denne sommer, men det har været godt for forlystelsesparkerne, fordi det har været for koldt til at ligge på stranden, men alligevel for godt vejr til at blive indendørs,« siger han.

Han fortæller, at hvis forventningerne til Halloween holder stik, vil 2015 blive et rekordår for Tivoli Friheden.

I Djurs Sommerland venter man også spændt på Halloween-sæsonen. Sommerlandet har oplevet den bedste sommer nogensinde med 720.000 besøgende, og hvis efterårsferien lever op til forventninger, kommer 2015 til at slå det hidtil bedste år, 2013.

At det har været et stærkt år for forlystelsesparkerne kan brandingchef i VisitDenmark, Anja Hartung Sfyrla, kun nikke genkendende til.

»11 mio. danske og udenlandske gæster besøgte forlystelsesparkerne i 2014. Tendensen har over de seneste år vist, at forlystelsesparkerne tiltrækker flere og flere gæster,« siger hun.

cph airport

En del af de mange gæster er turister, og netop turisterne er særligt glade for de danske forlystelsesparker. Faktisk ligger tilfredsheden med de danske forlystelsesparker blandt turister helt i top i Europa. Det viser en endnu ikke offentliggjort international bench­mark analyse gennemført af TCI Research.

Analyseinstituttet har bedt 24.500 europæere om at vurdere deres tilfredshed med forskellige typer attraktioner i europæiske lande, og her lander de danske forlystelsesparker med et indekstal på 229 blandt Europas bedste i turisternes øjne. Til sammenligning scorer forlystelsesparkerne samlet 212 i Skandinavien og 201 i Europa.

De danske forlystelsesparker er populære hos turisterne, men Anja Hartung Sfyrla mener, at en del af succesen skyldes den moderne families fokus på at have børnene i centrum.

»Man gør mere for børn i dag, fordi børnene er vant til et meget højt aktivitets­niveau. Man går efter at give dem oplevelser, og derfor er forlystelsesparker noget, som børnefamilier dyrker,« siger Anja Hartung Sfyrla.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere