Del : SMS
Berlingske Business

Modevirksomhed giver krisen baghjul

pix-bymalenebirger
By Malene Birger har medvind, når det kommer til salget. Her en butik i Aarhus. Foto:

By Marlene Birger har held med sin internationale strategi. Modetøjskoncernen er sejlet stabilt gennem kriseårene og vil åbne nye butikker.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mens mange virksomheder mærker presset fra den vedvarende økonomiske afmatning, så ser det anderledes ud i modetøjskoncernen By Malene Birger, der er ejet af IC Companys.

By Malene Birgers netop offentliggjorte regnskab for det forskudte regnskabsår 2011/12 viser, at salget stormer frem.

Nettoomsætningen når 225 millioner kroner, mens resultatet ender på 12 millioner kroner. Når det kommer til salget, så er det bare stedet og steget - og det også i kriseårene, der begyndte i 2008, da den amerikanske finansverden var tæt på en nedmeltning. Bundlinjen er dog knap så solid som sidste år, men den er stadig over niveau i forhold til de foregående år.

Og resultatet kunne endda have været endnu mere markant - hvis ikke det havde været for en teknisk ændring i 2010, forklarer modetøjskoncernens topchef Lars Henrik Andresen.

"Havde vi ikke skilt den svenske forretning fra i et særskilt selskab i 2010, så havde nettoomsætningen nok været tættere på 270 millioner kroner. Vi har åbnet mange nye butikker, og vi har aldrig stået stærkere i Norden," siger han til Berlingske.

Med hensyn til krisen, så der det ikke fordi, at By Malene Birger er fløjet umærket igennem den. Omsætningen i det aktuelle regnskab ligger en anelse under det forventede, men Lars Henrik Andresen vurderer, at virksomheden har været forskånet for det værste, da den målretter sig mod en international kundegruppe - og dermed ikke er afhængig af konjunkturerne i en specifik region.

"Vi har måske været mindre berørt end andre. Vi er jo til stede i 43 lande. Vi står stærkt i Norden, hvor vi stadig omsætter mest, og vi har ikke oplevet nedgang på vores hovedmarked. Der har selvfølgelig været et dyk i sydeuropæiske lande, men da vores omsætning er spredt ud over meget af verdenen, har det ikke ramt os hårdt," siger han.

Det er helt bevidst, at By Malene Birger i så høj grad er vendt mod det internationale marked, som det er i dag.

"Vores strategi har hele tiden været internationalt, og det er lykkedes for os med den strategi. Vi har en kollektion, som hele tiden er målrettet det internationale marked. Vi satser også fortsat på vækst og på at åbne nye butikker. Her er der specielt fokus på asien - det vil sige Japan og Kina," siger virksomhedens administrerende direktør.

I den forbindelse er det heller ikke en dårlig ting, at By Malene Birger er ejet af den store tøjkoncern IC Company.

Når det kommer til vores vækstplaner, så er det godt med back up fra IC Companys. Ejerskabet giver os mulighed for at trække på vores aktionær, og der giver os nogle muligheder, andre ikke nødvendigvis har. Vi kan trække på servicefunktioner hos dem, og vi kan bruge dem i forhold til vores cashflow," siger Lars Henrik Andresen til Berlingske.

Ophavskvinden til By Malene Birger er i dag ikke en del af virksomheden, på trods af at den benytter sig af hendes navn. Hun har solgt ejerskabet til IC Company og koncentrerer sig i dag i stedet om sine øvrige forretninger.

Da virksomheden blev solgt til IC Companys udtrådte Malene Birger af den daglige ledelse. Hun arbejder dog stadig som konsulent i virksomheden med ansvar for By Malene Birgers univers - herunder kollektionsudvikling og det grafiske udtryk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere