Del : SMS
Berlingske Business

Modeugens mange aktører

A model presents a creation from the Alexander Wang Spring/Summe
Der er et utal af aktører indblandet i afviklingen af modeugen i København. Her ses en model fremvise en kreation af danske Alexander Wang. Foto:

Copenhagen Fashion Week har de seneste år budt på tre forskellige modemesser, som danske og internationale indkøbere kunne besøge under deres besøg i København.

Artiklen fortsætter under annoncen

To af messerne – »CIFF« og »Gallery« – har netop stoppet samarbejdet og strides nu åbent om økonomiske mellemværender. Den tredje messe »Vision« kører solo og skifter nu navn til »Revolver«. Foruden de private messer forsøger tre modeorganisationer at enes om planlægningen. I 2013 etablerede man desuden et ekspertpanel, som skulle have indflydelse på modeugen.

Messerne

Gallery i Forum:

Modemessen »Gallery« i Forum på Frederiksberg har været en fast del af den københavnske modeuge siden 2006.

Den satser på nordiske og internationale mærker, og den er ejet af Christian Gregersen. Gallery flytter nu fra Forum grundet uenigheder med Bella-koncernen, som driver Forum.

CIFF i Bella Center:

Da modemessen rykkede fra Herning til København for årtier siden, blev den placeret i Bella Center på Amager. Kristian W. Andersen er direktør for Fashion & Design i Bella Center og ansvarlig for modemessen. Senest er det dog Allan Agerholm, der har udtalt sig om samarbejdet med Gallery. Agerholm blev topchef for Bella-koncernen tidligere på året.

Vision i Lokomotivværkstedet.

I august 2012 åbnede den seneste messe under modeugen kaldet »Vision« i DSBs tidligere Lokomotivværkstedet i Sydhavnen. Peter F. Selchau står i spidsen for Vision. Vision skifter nu navn til Revolver.

Interesseorganisationerne:

Dansk Mode & Textil:

Den suverænt største modeorganisation i Danmark, der organiserer cirka 350 mode- og tekstilvirksomheder i Danmark.

Wear:

Wear er Dansk Erhvervs bud på en brancheforening for tekstil- og modebranchen. Den har eksisteret siden 1888, men oplyser ikke, hvor mange medlemmer den har.

Danish Fashion Institute:

Kalder sig selv en »netværksorganisation« skabt af og for den danske modebranche, hvis hensigt er at positionere og styrke dansk mode. Blandt medlemmer er Bestseller, IC Companys og Ecco.

Ekspertpanelet:

For første gang nogensinde blev en gruppe eksperter i 2013 bedt om at sortere i de brands, der gerne ville afholde show under modeugen. Panelet afgør om et brand får lov til at være on-schedule eller off-schedule. Det er Danish Fashion Institute, som har udvalgt eksperterne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere