Del : SMS
Berlingske Business

Modeugens besøgstal er pumpede

asdfasdf33333333333333333333333
Hidtil har modeugens arrangører undladt at fortælle offentligheden, at der optræder gengangere i deres besøgstal. Billederne her fra Barbara I Gonginis modeshow igår eftermiddags.

Offentligheden bliver fodret med besøgstal, der overdriver størrelsen på Københavns modeuge. »Ærgerligt,« siger minister, der er blevet snydt. Arrangør erkender tvivlsomme metoder og skøn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arrangørerne bag Københavns modeuge har været dygtige til at trække besøgende fra hele verden til København. I hvert fald, hvis man stoler på de officielle rapporteringer fra Danish Fashion Institute, som står i spidsen for modeugen.

Modeugen er vokset fra 31.000 besøgende i august 2006 til imponerende 63.235 i august 2012, fremgår det af bl.a. organisationens årsrapporter. De høje besøgstal, der i dag ligner et skønmaleri, er blevet videregivet af den anerkendte britiske avis The Independent og den danske handelsminister.

De har brugt tallene til at tegne et billede af en succesfuld og meget stor københavnsk modeuge. »I modeindustrien er størrelsen vigtig. Som handels- og investeringsminister er jeg særdeles tilfreds med dette års størrelse på Copenhagen Fashion Week. 60.000 gæster, indkøbere og medierepræsentanter fra hele verden,« sagde den nu tidligere handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF), da hun åbnede modemessen officielt i 2012.

Men der har på intet tidspunkt været 60.000 besøgende til Københavns modeuge, viser Berlingske Business’ research. De reelle tal kan meget vel være helt nede på 30.000 til 40.000 besøgende, fordi opgørelsesmetoderne på flere måder overdriver, hvor mange besøgende modeugen reelt tiltrækker.

Samtidig er det yderst tvivlsomt, om der er så mange hotelovernatninger, som både beskæftigelsesborgmester Anna Mee Allerslev (R) og Wonderful Copenhagen har skønnet. Hidtil har modeugens arrangører undladt at fortælle offentligheden om flere fejlkilder i deres beregningsmetoder, der alle gør modeugen større, end den er. Men efter Berlingske Business har gravet i sagen, tager enkelte af dem nu bladet fra munden.

»Jeg vil gerne blotte mig selv og erkende, at der har været nogle udfordringer med den måde, de overordnede tal er blevet opgjort på,« siger Kristian W. Andersen, der er direktør for CIFF i Bella Center, der er den største messe under modeugen.

Modechef: »Vi er på herrens mark«

Også Danish Fashion Institute erkender, at der er problemer med deres offentliggjorte tal i årsrapporterne.

»Vi er på herrens mark og afhængige af, hvad messerne melder ind til os, og vi ved jo godt, at messerne har en naturlig interesse i at rapportere om meget høje tal,« siger Eva Kruse, topchef i Danish Fashion Institute.

Modemessen CIFF i Bella Center har talt personer med i statistikken to gange, hvis de besøger messen eksempelvis både torsdag og fredag. Personerne tæller med endnu en gang i statistikken, hvis de efterfølgende tager til modemessen Gallery i Forum, og de bliver talt med endnu en gang, hvis de også tager ind og ser på varerne i Vision-messen i Lokomotivværkstedet.

På modeugens andenstørste messe Vision har man også talt personerne med to gange, hvis de besøger messen to gange. Således er der mulighed for, at en enkelt gæst kan optræde i statistikken to, tre, fire eller fem gange. Hvor mange personer, der optræder flere gange i statistikken ved ingen.

Men hvis bare halvdelen af gæsterne besøger mere end én messe én dag, så rasler modeugens overordnede besøgstal ned fra cirka 60.000 til cirka 30.000.

»En ting er fuldstændig sikkert: Der kommer ikke over 60.000 unikke besøgende til modeugen, men om det reelle antal er nede på 45.000 eller endnu færre, det ved vi simpelthen ikke,« siger Louise Byg Kongsholm, direktør i PEJ-gruppen, der følger dansk mode tæt.

Hun oplyser, at netop besøgstallene længe har været et mysterium i danske modekredse.

Antallet af besøgende er uvist

Fra Danish Fashion Institutes Eva Kruse lyder det, at oplysningerne i selskabets årsrapport ikke er fyldestgørende. Hun henviser til, at organisationen andre steder har skønnet, at der i hvert fald er 50.000 forskellige deltagere i modeugen.

Men det skøn kan også være for højt, lyder det nu, »Det er selvfølgelig et usikkert skøn. Om der er kommet 55.000, 45.000 eller 40.000 kan vi reelt ikke vide,« siger Eva Kruse. Wonderful Copenhagen har dog taget skønnet på de 50.000 unikke besøgende for gode varer, og på den baggrund har turistforeningen skønnet, at Københavns hoteller nyder godt af 35.000 tilrejsende gæster to gange om året, som forbruger i gennemsnit fra 2.640 til 3.030 kroner hvert døgn i to til tre døgn.

Det har fået turistorganisationen og senest beskæftigelsesborgmester i København Anna Mee Allerslev (R) til at fastlå, at modeugens gæster bidrager med mindst 500 mio. kroner årligt i indtægter til Københavns hoteller, restauranter og andet handelsliv. Det billede ligger dog noget fra det skøn, som hotellernes organisation, Horesta, nu kommer med.

Allan Agerholm, formand for Horesta i Region Hovedstaden, vurderer, at antallet af ekstra overnatninger i København under denne modeuge i stedet ligger i omegnen af 10.000 til 12.000 overnatninger i tre til fem dage.

På den baggrund kommer han frem til, at der i stedet er indtægter for 150 til 180 mio. kroner for København under denne modemesse. På baggrund af de nye oplysninger er borgmester Anna Mee Allerslev i tvivl om, hvorvidt hun kan stole på Wonderful Copenhagen og Danish Fashion Institutes beregninger. »Når man får forskellige tal, er det klart, at vi må ind og se på, hvilke tal, der er de rigtige.

Men uanset hvad, er det vigtigt for mig at sige, at modeugen er internationalt anerkendt og meget, meget vigtig for København,« siger Anna Mee Allerslev. Handelsminister Pia Olsen Dyhr (SF) vil ikke videreformidle tallene igen, uden at der er dokumentation for dem.

»Det er branchen, der oplyser besøgstallene. Jeg er da ærgerlig, hvis de ikke passer. Men det ændrer ikke ved, at modeugen er en succes og en af de største tilbagevendende internationale begivenheder på dansk grund,« siger hun. Både Eva Kruse og Kristian Andersen oplyser til Berlingske Business, at de fremover vil bestræbe sig på en bedre rapportering af modeugens tal.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere