Del : SMS

Modeugen fabrikerer nyt skønmaleri

16BUSKronprinsesse-Mary-b#3.jpg
Under Copenhagen Fashion Week i januar fremviste Designers Remix deres efterårskollektion i Cisternerne under Frederiksberg Have. Foto: Christian Liliendahl

Igen har modeugens bagmænd fremlagt misvisende besøgstal, som er havnet i en ansøgning om støtte. Skræller man fejlkilder væk, falder antallet af besøgende fra over 60.000 til kun 22.000. »Beklageligt,« siger topchef.

Artiklen fortsætter under annoncen

OPDATERET 17.11.14

Skandinaviens største modebegivenhed, Copenhagen Fashion Week, er ramt af en ny sag om oppustede besøgstal.

For et år siden blev arrangørerne kritiseret for at overdrive modeugens besøgstal i et forsøg på at få anerkendelse fra de politikere, som tildeler millionstøtte til modeugen. Afsløringerne af de pumpede besøgstal i Berlingske fik arrangørerne til at oplyse, at de fremover ville rapportere »et reelt billede af tingenes sande tilstand«.

16BUSAllan-Agerholm.jpg

Men nu viser det sig, at en af de mest centrale personer endnu en gang har fremlagt besøgstal, der overdriver modeugens størrelse.

»Det er beklageligt,« siger Allan Agerholm, nytiltrådt topchef i Bella-koncernen, der står bag CIFF – Copenhagen International Fashion Fair – da Berlingske Business fremlægger sagen for ham denne uge.

Det er direktør for modeaktiviteterne i CIFF Kristian W. Andersen, der endnu en gang bliver afsløret i at have viderebragt misvisende tal om modeugen. Problemet opstod faktisk kun fire dage efter, at han og andre modebosser i august 2013 lovede at give sandfærdige oplysninger om besøgstallene. Dengang sagde Kristian W. Andersen:

»Som aktør har vi et ansvar for, at omverdenen får et reelt billede af tingenes sande tilstand. Derfor skal vi give de informationer, vi kan, for at der kan blive skabt et så dækkende billede af situationen som muligt.«

A model presents a creation from the Alexander Wang Spring/Summe

Ordene faldt 9. august. 2013. Men allerede den 13. august offentliggjorde Kristian W. Andersen i en pressemeddelelse tal, som var forkerte. Han fortalte, at der var 20.123 »unikke besøgende« på CIFF-messen i Bella Center. Men der var blot 11.520 forskellige personer – altså 43 procent færre – som besøgte CIFF-messen i august 2013, kan Berlingske nu afsløre. Andersen havde talt den samme person med to gange i sin statistik, når en person var dukket op på messen på to forskellige dage, forklarer han nu. Alligevel talte personen som en »unik« person i statistikken hver gang.

Dette er blot seneste eksempel på, hvordan modeugens besøgstal er blevet pustet op til mere, end realiteterne kan bære. Tidligere har diverse kreative opgørelsesmetoder ført til, at både modeorganisationer, politikere og internationale medier påstod, at der kom over 60.000 besøgende til modeugen, hvilket ifølge Wonderful Copenhagens officielle udtalelser betød, at en modeuge var 200 til 250 mio. kroner værd for Københavns hoteller, restauranter og handelsdrivende.

Men det tal bliver mere og mere misvisende i takt med, at arrangørerne gradvist erkender fejlkilder i deres materiale.

Og Kristian W. Andersen fra CIFF er ikke den eneste, som bidrager til misforståelserne. Peter Fenger Selchau, en af hovedkræfterne bag en af de andre modemesser, Vision-messen, bebudede for et år siden, at han gerne ville offentliggøre unikke besøgstal, hvis de øvrige modemesser gjorde det. Men det ønskede han alligevel ikke i denne uge, da Berlingske kontaktede ham og fortalte, at man nu havde tallene fra de andre messer.

Ifølge avisens kilder har Vision-messen maksimalt haft 4.000 unikke besøgende. Lægger man det tal sammen med de 11.520 hos CIFF og 6.000 på den tredje messe, Gallery-messen, så har der ikke været flere end samlet 22.000 unikke besøgende ved modemesserne – altså meget langt fra de officielle opgørelser.

03BUSModeuge.jpg

Modeugens bagmænd har i flere år modtaget millioner i støtte fra politikerne på Københavns Rådhus blandt andet på baggrund af modeugens flotte besøgstal. Det skete igen, da politikerne for få uger siden gav tilsagn om, at modefolkene får nye bevillinger på 2,1 mio. kroner over de næste to år. Politikerne traf deres beslutning efter at have fået oplyst, at modeugen tiltrækker »35-40.000 professionelle til København to gange årligt«. Ansøgningen om støtte kommer fra Eva Kruse, der er topchef i Danish Fashion Institute, der koordinerer et væld af aktiviteter i forbindelse med modeugen.

Hun har ikke ønsket at besvare spørgsmål fra avisen mundtligt om sine opgørelsesmetoder. I stedet henviser hun i en e-mail til, at tallene i ansøgningen blandt andet bygger på besøgstal fra messerne indsamlet af Wonderful Copenhagen. Turistorganisationen bekræfter, at den har indsamlet tal fra modemesserne, og at den er kommet frem til, at der var »25.000 til 35.000 unikke besøgende« ved modeugen i februar. Turistorganisationen ønsker ikke at oplyse til Berlingske, hvordan den har tjekket, om der reelt er tale om forskellige »unikke besøgende«.

Årsagen til at Eva Kruse har fortalt politikerne på Københavns Rådhus, at der kommer »35-40.000 professionelle til København to gange årligt« er, at hun foruden tallene fra Wonderful Copenhagen skønner, at der kommer »5.000 til 10.000 gæster, som ikke besøger messerne«, skriver hun i en e-mail til Berlingske.

Avisen har tilbudt borgmester Anna Mee Allerslev (R) et interview om, hvorvidt politikerne har undersøgt og diskuteret validiteten i tallene fra Danish Fashion Institute og Wonderful Copenhagen på baggrund af seneste års afsløring. Men politikeren har foreløbig takket nej til at udtale sig om sagen.

Berlingske præciserer, at de over 60.000 er et bruttotal, som indeholder et stort antal gengangere. Danish Fashion Institute oplyser, at tallet er indsamlet efter anerkendte europæiske standarder.

mode

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere