Del : SMS
Berlingske Business

Modehuse bruger outlets som salgskanal til nye varer

08BUSoutlet#2.jpg
Mens tanken med outlets oprindeligt var at kunne tømme lageret, er flere brands begyndt at producere direkte til outletbutikkerne. Arkivfoto: Jonas Skovbjerg Fogh

Det er tanken, at det skal være salgskanal for overskydende varer, men flere modebrands producerer tøj direkte til outlets. Det betyder, at kunderne får noget helt andet, end konceptet lægger op til.

Artiklen fortsætter under annoncen

En tur på outlet er en tur på jagt efter gode tlbud på modehusenes overskydende produkter fra tidligere sæsoner. Eller er det?

Nej, ikke altid. I stigende grad producerer modeselskaber tøj direkte til outlets, hvilket betyder, at varerne aldrig har været til salg i almindelige butikker og dermed heller ikke har haft en højere udsalgspris. Særligt amerikanske brands lægger ikke skjul på, at outlets er et forretningsområde, som bliver kalkuleret ind som salgskanal på linje med de almindelige butikker.

»Der er rigtigt mange, der producerer specielle modeller til outlets. Det er blevet et businessområde i stedet for at være et sted, hvor brands får solgt restlageret,« siger en kilde med flere end 20 års erfaring i international detailhandel.

q

Hos et af Danmarks største modeselskaber, IC Group, som blandt andet har By Malene Birger, Tiger of Sweden og Peak Performance under sig, bekræfter administrerende direktør, Mads Ryder, også, at produktion af varer direkte til outlets er et kendt fænomen i branchen.

»Du kan bruge outlets til at komme af med overskydende varer, men der findes også en anden strategi, hvor du producerer med dit eget varemærke specielt til de her kanaler. Det kan være, at du producerer noget, der er dårligere kvalitet, eller det kan være, at du producerer noget tøj, som solgte dårligt i de rigtige kanaler, men solgte godt, da de blev sat ned og solgt på outlets,« siger Mads Ryder.

Topchefen understreger, at IC Group kun bruger outlets til at »korrigere for knap så præcis planlægning og altså ikke producerer tøj direkte til outlets«.

»Alle virksomheder har brug for at realisere et varelager, men du begynder at udvande dit eget varemærke, når du producerer direkte til den kanal,« siger Mads Ryder.

CHINA-ECONOMY-OUTPUT

I en artikel fra det amerikanske medie BuzzFeed fremgår det, at amerikanske mærker som J. Crew, Gap og Off 5th, som er Saks’ outletbrand, alle producerer varer direkte til outlets. Andre steder lyder det, at et mærke som Ralph Lauren i stor stil lukrerer på outlets som salgskanal for nyproducerede varer.

Hos Copenhagen Designer Outlet mener centerdirektør Thomas Lüscher ikke, at kunderne har grund til at bekymre sig om ringere kvalitet i varer, der er produceret direkte til outlets.

»I vores kontrakter står der, at det er sidste sæsons kollektion, de skal sælge, og de skal sælge den til nedsat pris i forhold til »high street«. Det er konceptet,« siger han.

Men han medgiver, at brands spekulerer i at producere flere varer for at sælge dem på outlets.

19BUSDebatThomasKlausen.jpg

Markedet for outlets har særligt i USA været stigende siden finanskrisen i 2008. Som et eksempel på outletmarkedets udbredelse er Off 5th vokset til at have 79 varehuse i USA, mens Saks – som er den »almindelige« salgskanal – har 39 varehuse på det amerikanske marked.

Administrerende direktør for Dansk Mode og Textil Thomas Klausen forventer, at udbredelsen af outlets også for alvor vil ramme Danmark, og til den tid vil producenterne også udnytte outlets som en selvstændig salgskanal, vurderer han.

»Jeg kender ikke omfanget, men jeg tror, at det er meget begrænset, hvor mange der producerer direkte til outlets. Det er mere deres overskudsvarer, som de kommer af med dér. Outlets er et amerikansk fænomen, som lige så stille og roligt kommer til Europa. Det er voksende i Tyskland og skal nok komme til Danmark, og så vil der på længere sigt være direkte produktion til dem,« siger Thomas Klausen.

Designers Nest Designers Nest

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere