Del : SMS
Berlingske Business

Modegigant sælger tøj med farlige stoffer

dsff
Arkivfoto Foto:

Den danske modekoncern Bestseller er endnu en gang kommet i søgelyset, efter en rapport fra Greenpeace viser, at deres tøj indeholder det miljøskadelige stof NPE.

Artiklen fortsætter under annoncen

Modegiganten Bestseller er endnu en gang kommet i søgelyset for rester af farlige stoffer i tøjet, efter at en rapport fra Greenpeace dokumenterer, at 11 ud af de 14 stykker testet tøj indeholdt det miljøskadelige og hormonforstyrrende stof NPE, skriver tv2.dk.

Stoffet NPE har siden 2004 har været at finde på Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer, og EU har lovgivning på området om, at der ikke må være rester over ét milligram for et kilogram tøj, hvis tøjet er produceret indenfor unionens grænser. Men netop fordi Bestseller og flere af verdens største tøjproducenter får lavet deres tøj hos underleverandører udenfor EU, så er det ikke ulovligt at tøjet med farlige stoffer importeres til Danmark og andre europæiske lande.

Billedserie: Her er tøjmærkerne, hvor der er fundet spor af farlige stoffer

Rapporten ærgrer seniorrådgiver i Forbrugerrådets miljøafdeling Claus Jørgensen, som til tv2.dk har udtalt, at de hos Forbrugerrådet bakker op om Greenpeaces opfordring til firmaerne om, at de skal tage deres ansvar alvorligt:

"Her er en producent, der ikke umiddelbart har styr på, hvad deres underleverandør bruger af farlige stoffer. Det er rigtig ærgerligt, for man har som virksomhed ansvaret for ikke at bruge skadelige kemi i sin produktion. Generelt har vi at gøre med en branche, der har brug for at få ryddet op og droppet NPE, for det her er et problem," siger Claus Jørgensen til tv2.dk.

Ifølge rapporten fra Greenpeace, der har testet 14 stykker tøj fra modekoncernen Bestseller, så indeholdt tøjet helt op til 2100 milligram NPE per kilogram tøj og altså langt over det tilladte, hvis tøjet blev produceret indenfor EU’s grænser.

Det farlige ved stoffet NPE er, at når tøj med NPE-rester i vaskes, så ryger det ud i spildevandet og omdannes til stoffet NP. Det kan virke hormonforstyrrende på mennesker ved blandt andet at forringe mænds sædkvalitet eller sende børn tidligere i puberteten, skriver tv2.dk. Samtidig er det skadeligt for miljøet.

pix-bestseller

Bestseller pointerer overfor TV2, at der ikke er nogen farer ved at bruge deres tøj, da NPE hovedsagligt er et stof, der skader vandmiljøet i fx Kina. Mogens Werge, CSR- og kommunikationsdirektør hos Bestseller understreger, at selvom der skulle komme koncentrationer af NPE ind i Danmark, så er det ikke et stort problem:

”Det er klart, at hvis der er store koncentrationer af det, som kommer ind i Danmark, så kan noget af det også vaskes ud her, men problemet er som regel meget lille. Og jeg vil godt understrege, at der ikke er nogen fare forbundet med at bruge tøjet,” siger Mogens Werge til TV2 News.

Danskernes handel via Internettet er så småt stigende.

Selvom det ikke er ulovligt i forhold til EU lovgivning, så har Bestseller nogle interne miljøkrav, som deres underleverandører skal overholde. Og de melder nu til TV2 News, at de vil finde ud af, hvilke leverandører, der overtræder miljøkravene.

"Selvfølgelig skal vi sørge for at vores tøj er lovligt - og det er det her tøj. Men vi har også en forpligtigelse om at sikre, at vores interne miljøkrav bliver overholdt," siger Mogens Werge til TV 2 News.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere