Del : SMS
Berlingske Business

Modefirmaet IC Group meldt til konkurrence-vagthund

07BUSICCompanys-Mads-Ryder.jpg
»Det er nyt for mig. Jeg har hverken set anmeldelse eller dokumentation, men hvis Konkurrencestyrelsen skulle møde op, så må vi jo tage stilling til sagen,« siger koncernchef Mads Ryder, IC Group. Foto: Søren Bidstrup

IC Group, indtil for nylig IC Companys, er meldt til Konkurrencestyrelsen for diktat af priserne. Bag anmeldelsen står en tidligere franchisetager med fem butikker på Sjælland. Ifølge konkurrenceretsekspert ser det »umiddelbart grimt ud«. Anmeldelsen kommer som en overraskelse for IC Groups koncernchef, Mads Ryder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et af flagskibene i den danske modebranche, IC Group, som indtil for nylig hed IC Companys, blev mandag meldt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at køre med faste udsalgspriser og dermed potentielt overtræde konkurrencelovens forbud mod bindende videresalgspriser.

Konkurrencestyrelsen bekræfter at have modtaget anmeldelsen, som den nu vil kigge på. Mere vil konkurrencemyndighederne ikke oplyse om den konkrete sag.

En overtrædelse af konkurrencelovens forbud mod bindende videresalgspriser kan takseres med bøde til både virksomhed og ansatte i virksomheden.

Anmeldelsen er indgivet af en nu forhenværende franchisetager, Walsø Tøj ApS, som i en årrække har drevet fem Companys-butikker på Sjælland udelukkende med salg af IC Groups tøjmærker InWear, Matinique, Part Two, Soaked in Luxury, Designers Remix og Tiger of Sweden.

til bm f business Mads Ryder

»Vi måtte ikke sætte priserne ned i Companys-butikkerne uden for udsalgsperioderne eller uden for perioder med mid season sales. Hvis vi lavede rabat på alt i hele butikken og markedsførte det uden for disse perioder, så faldt hammeren. Vi kunne heller ikke køre med rabat på udvalgte modeller. Vi fik eksempelvis også nej til at lave en annonce med 20 procent på alle varer i en af vores Companys-butikker. Og det er ikke den eneste gang, at de har sagt til os, at vi ikke måtte køre med rabat. Vi har dokumentation for, at det har stået på i en treårig periode,« siger direktør i Walsø Tøj Thomas Walsø Christensen, der også driver detailhandel i andet regi.

Thomas Walsø Christensen har været detailhandlende i knap ti år og driver p.t. seks skobutikker, som indgår i danske og internationale skokæder.

IC Group var ikke bekendt med anmeldelsen til Konkurrencestyrelsen, da Berlingske i går kontaktede virksomheden.

»Peak Performance er lige så svensk, som Royal Copenhagen og Lego er dans«, siger direktør for IC Company, Mads Ryder.

»Det er nyt for mig. Jeg har hverken set anmeldelse eller dokumentation, men hvis Konkurrencestyrelsen skulle møde op, så må vi jo tage stilling til sagen,« siger koncernchef Mads Ryder, IC Group.

Mail-korrespondancen

Berlingske er i besiddelse af mail-korrespondance mellem Walsø Tøj ApS og IC Group, som dokumenterer ovennævnte eksempel fra Thomas Walsø Christensen. I en mail til IC Group beder Walsø Tøj om en annonce med følgende tekst:

»Spar 20 % på hele butikken gælder fra torsdag d. 29/4 - søndag 2/5-10. Vi skal have lokket folk ind og se butikken.«

Hertil svarer en medarbejder hos IC Group:

»Det kan jeg desværre ikke skrive i annoncen. I må ikke køre rabat på alle varer i butikken, du må i så fald tage den med ... (navnet udeladt af redaktionen)... først.«

aa

Et andet eksempel er fra september 2012, da Walsø Tøj har en annonce på Facebook for Companys-butikken i Ringsted med teksten »Pssssst, HUSK vi stadig kører -30 % på alle varer i butikken!«

Den annonce reagerede IC Group omgående på.

»Jeg troede, vi aftalte, at dette skulle stoppe? Lige slået op på Facebook ...« skrev en medarbejder i IC Companys i en mail til Walsø Tøj med en kopi af Facebook-annoncen indsat i mailen.

Selv hentydninger kan være tilstrækkelige

Berlingske har forelagt blandt andet disse eksempler for Christian Bergqvist, ph.d. og lektor i konkurrenceret ved Københavns Universitet.

»Umiddelbart ser det grimt ud, men vi mangler konteksten, som det indgår i, inden vi afsiger dom. Men bindende videresalgspris er en klokkeklar overtrædelse af konkurrencelovens §6, og selv hentydninger kan være tilstrækkelige,« siger Christian Berg­qvist.

I 2013 blev en af IC Groups konkurrenter i modebranchen, Vila, som indgår i Bestseller-koncernen, dømt til at betale 1,6 millioner kroner i bøde i en sag om bindende videresalgspriser. To ledende medarbejdere i Vila fik hver en bøde på 22.000 kroner.

Berlingske har også forelagt mail-eksemplerne for koncernchef Mads Ryder, IC Group.

style

»Det kender jeg ikke sagen godt nok til at kunne kommentere. Det er noget, der er håndteret af ledelsen i Companys, altså det som nu er solgt til Men er det fast politik hos jer, at man som franchisetager får nej til at køre med rabatter, hvis man gerne vil det?

»Jeg må være ærlig og sige, at jeg ikke er godt nok inde i, hvordan vi driver vores franchise, men jeg ved, at vi har strenge instrukser hele vejen igennem organisationen om at overholde de regler og love, der gælder på det her område,« siger Mads Ryder.

Han studser i øvrigt over timingen for anmeldelsen til Konkurrencestyrelsen.

»Walsø Tøj har oparbejdet et større mellemværende hos os. Jeg kan godt undre mig over, at han anmelder os dagen før, at han skulle i skifteretten,« siger Mads Ryder.

DK Company, som har overtaget Companys-konceptet, har via datterselskabet The Original Group indgivet konkursbegæring imod Walsø Tøj ApS. Skifteretten har endnu ikke taget stilling til konkursbegæringen mod det i øvrigt stort set tomme selskab.

Thomas Walsø Christensen oplyser, at han ikke er enig i mellemværendet

»Vedrørende timingen for anmeldelsen så hyrede vi i forbindelse med konkursbegæringen i september en advokat, og han gjorde opmærksom på, at man har en pligt til at melde den slags til konkurrencemyndighederne,« siger Thomas Walsø Christensen.

Tabte penge hver dag

Thomas Walsø Christensen åbnede sin første Companys-butik i Ringsted i oktober 2009. Siden fulgte butikker i Hundige, Slagelse, Frederikssund og i Fields i København. Thomas Walsø Christensen har i dag afviklet alle sine Companys-butikker, da han ikke kunne få dem til at løbe rundt.

»Vi tabte penge hver dag og var langt fra at nå den omsætning pr. butik, som vi sammen med IC Companys (nu IC Group, red.) havde estimeret var muligt. Derfor ville vi gerne køre med rabatter, for lidt omsætning er jo bedre end at brænde inde med gamle sæsonvarer. En sommerjakke er jo ikke noget værd i december. Men det måtte vi ikke. Vi fik fastholdt vores priser, og det har direkte betydet, at firmaet måtte lukke. Hvis vi selv kunne have styret vores priser ved at sælge varerne med 20 eller 30 procent rabat lidt tidligere i sæsonen i stedet for at skulle sælge dem på udsalg med 50 eller 70 procents rabat, så havde vi haft likviditet til at klare os, og så kunne vi have overlevet,« siger Thomas Walsø Christensen.

A model presents a creation from the Alexander Wang Spring/Summe

Companys-konceptet og de fire tøjmærker InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury blev pr. 1. juli 2014 købt af modevirksomheden DK Company, som den jyske tøjkøbmand Jens Poulsen står bag. På grund af virksomhedsoverdragelsen vil det formentlig blive DK Company, som i første omgang må tage øretæverne, hvis konkurrencemyndighederne skulle nå frem til, at konkurrenceloven er blevet overtrådt.

»Det vil typisk være en ny ejer, vi vil gøre et ansvar gældende over for,« siger kontorchef Søren Bo Rasmussen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hvad IC Group og DK Company så måtte have aftalt om eventuelle sager, der måtte opstå efter virksomhedsoverdragelsen, er fortroligt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere