Del : SMS
Berlingske Business

Modebosser reder trådene ud og sikrer modeugen

03BUSModeuge.jpg
Der bliver igen i år trængsel opå catwalken. 

Københavns modeuge havde kurs mod utilfredse udstillere og faldende besøgstal, da et dårligt koordineret program blev offentliggjort under stor kritik. Men Bellas modeboss har valgt at bøje sig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter et tumultarisk forløb er modeugen i København – også kendt som Copenhagen Fashion Week – reddet. I hvert fald for denne gang.

Det er konklusionen fra flere af de største aktører efter et uventet kompromisforslag fra Bella Center, der i flere årtier har været en af hovedkræfterne bag den københavnske modeuge.

»Vi tager nu ansvar for den samlede modeuges afvikling til vinter, og vi ændrer datoerne således, at de falder sammen med de øvrige aktiviteter i modeugen,« siger Kristian W. Andersen, direktør for Copenhagen International Fashion Fair (CIFF), den afdeling i Bella Center, som står for de to årlige modemesser.

»Vi er overbeviste om, at denne beslutning vil være til gavn for København og modeugen på den korte bane,« siger Kristian W. Andersen.

Modebossen fra Bella Center forsøger dermed at sætte punktum for et uskønt forløb, hvori de private messer og mode-organisationer har været rygende uenige om datoerne for afvikling af den næste modeuge til februar.

Uenighederne førte for få uger siden til hård kritik i denne avis, da udstillerne oplevede, at de internationale indkøbere var begyndt at nedprioritere den københavnske modeuge grundet den dårlige planlægning, som kostede dem ekstra dage i København, hvilket var dyrt og besværligt.

Men siden kritikken har modeugens største aktører kæmpet hårdt for at nå hinanden og blive enige om en bedre koordinering. Det er lykkedes med Bella Center og CIFFs uventede kompromisvillighed, som torsdag middag tog fusen på store dele af branchen. Efter i flere uger at have holdt fast på andre datoer, ændrer CIFF sine datoer for modemessen, så de ligger sammen med de øvrige messer 29. januar til 1. februar.


A model presents a creation from the Alexander Wang Spring/Summe

»Det er en fantastisk nyhed for dansk mode og for modeugens overlevelse. Der er blevet taget et kæmpe skridt af CIFF, og det er meget storsindet af dem, at de på den måde er kommet branchen i møde. Det er virkelig stærkt,« siger en lettet Eva Kruse, direktør for Danish Fashion Institute, der står for en række modeshow og andre aktiviteter i København, som lokker internationale indkøbere og presse til hovedstaden under modeugen.

Hun ændrer nu også datoerne på de modeshow, hun var ved at planlægge, så de kommer til at ligge på de samme datoer, som modemesserne i København.

Eva Kruse var selv med til at sende et program på gaden for få dage siden, som var usædvanlig langstrakt og skadeligt for modeugen, erkender hun i dag.

»Programmet betød, at folk skulle være i København i fem eller syv dage, og det ville både indkøbere og udstillere være trætte af. Så vi risikerede dårlig stemning og lavere besøgstal, for folks tid i branchen er knap,« siger Eva Kruse.

Også hos Dansk Mode & Tekstil, der er modebranchens største organisation, er der glæde over, at Bella Center og CIFF har valgt at bøje sig til gavn for branchen.

»Der er udvist storsind, og det kan hele branchen og København være glade for. Det program, som først blev offentliggjort, var meget problematisk. Det dur ikke, at man lægger show i weekenden, for da er de professionelle, internationale indkøbere, pressefolk og politikere altså væk. Så vi var nødt til at gøre noget ved det,« siger Thomas Klausen, direktør i Dansk Mode & Tekstil.

mode

Polemik om datoerne kan ødelægge Københavns ry som en vigtig modeby og var allerede ved at gøre det ved den seneste messe i august, hvor modemessen også var blevet alt for lang i forhold til, hvad det kræsne internationale modepublikum vil være med til.

»Tidligere kunne arrangørerne godt finde ud af at enes om at holde messerne de samme tre til fire dage i København. Det kunne man bare ikke i august i år, hvor messerne lå forskudt efter hinanden. Det betød, at de internationale indkøbere, som tidligere kunne klare København på to til tre dage, skulle bruge en eller to ekstra dage i byen. Det er mindre attraktivt for dem. For de kommer til at bruge mere tid og flere penge, og det er de færreste forretningsdrivende, som bryder sig om den slags,« fortalte udstiller Roald Nore, der er stifter af The Last Conspiracy, til Berlingske Business forleden.

Han er i dag meget tilfreds med, at modeugens aktører endelig har fundet hinanden igen.

»Det er en meget god nyhed, og jeg håber, at den beslutning kan blive et vigtigt rygstød for København fremadrettet,« siger han.

19BUSmode1.jpg

Hidtil har det været målsætningen at gøre København til den femtestørste modeby i verden. Den mission er blevet vanskeliggjort af de senere års samarbejdsvanskeligheder, hvor åbne konflikter i pressen og retssager har kastet grus i maskineriet og forværret samarbejdsbetingelserne.

I en meddelelse udsendt af CIFF og Bella Center torsdag middag står der intet om, at København skal være verdens femtestørste modeby. Derimod bliver det nu fastslået, at »CIFF og DM&T ønsker at positionere København som en af Europas top fem-modedestinationer«.

Modeuge

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere