Del : SMS
Berlingske Business

Minkkaptajnen og den danske model

17BUSNyMink2.jpg
Overskrift
Sun Wanhong viser Dasenlins minkfarme og byggepladsen, hvor virksomhedens industripark er ved at blive opført. Foto: Lasse Karner
17BUSMink1.jpg
Overskrift
 

Kinas pelsdyravlere har længe forsøgt at tage kampen op mod Kopenhagen Furs dominans på verdensmarkedet. Chefen for en af de største kinesiske konkurrenter tænker stort og tænker dansk.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det står aldrig helt klart, hvor mange forskellige roller Sun Wanhong indtager. Den officielle titel er generalsekretær, selv præsenterer han sig som landmand, og nogle gange repræsenterer han den lokale regering. Men i branchen er han bedst kendt som minkkaptajnen. Man forstår hvorfor efter en rundtur på Dasenlins minkfarme og byggepladsen, hvor virksomhedens industripark er ved at blive opført.

Berlingske er taget til Shandong-provinsen for at se nærmere på en af de største kinesiske konkurrenter for danske Kopenhagen Fur. For de danske avlere er Kina ubetinget klodens vigtigste marked. Fire ud af fem af deres minkskind bliver købt af kinesiske kunder, der sælger størstedelen af de færdige produkter videre i den nordlige del af landet. I en årrække har efterspørgslen været enorm. Sidste år omsatte Kopenhagen Fur for 13,4 milliarder kroner. Men så vendte kurven. På de seneste auktioner har kineserne holdt igen, og prisen på danske skind er styrtdykket. En usædvanlig varm vinter og et stagneret, kinesisk marked for luksusprodukter får en del af skylden. Det samme gør en generel overkapacitet.

Minkauktion hos Kopenhagen Fur

De gode tider med skyhøje priser har gjort branchen til en af de mest profitable i landbrugssektoren. I Kina har det fået antallet af minkfarme til at eksplodere, hvilket har påvirket markedspriserne på verdensplan. Ifølge Kopenhagen Furs estimater er den kinesiske produktion af minkskind tredoblet siden 2009.

Størstedelen af de lokale skatteindtægter i byen Zhucheng i den østlige Shandong-provins kommer i dag fra salg af minkskind. Dasenlin er suverænt områdets største foretagende. Sidste år var produktionen på over ni millioner skind – svarende til en fjerdedel af Kinas samlede produktion.

Billige skind

Til sammenligning producerede Kopenhagen Furs pelsdyravlere over 17 millioner minkskind. Branchen er vokset markant i Kina, men kinesernes indtjening halter langt efter det danske niveau. En dansk avler tjener i dag omkring 300 kroner per skind, hvor en kineser får under det halve. Det skyldes først og fremmest den lavere kvalitet af det kinesiske produkt. Og det skal der gøres noget ved, fastslår Sun Wanhong.

»Om fem år vil kvaliteten være den samme som de danske skind,« siger han og holder fem fingre i vejret.

For at nå det mål har minkkaptajnen rettet kikkerten mod udlandet – mod Danmark. Dasenlin har investeret millioner i dansk udstyr og har løbende danske eksperter ansat som rådgivere. Virksomheden har til dato købt over 30.000 danske avlsmink af højeste kvalitet. Fløjet ind med specialindrettet transportfly. Et fly kan transportere omkring 15.000 mink, og planen er to årlige afgange fra Danmark til Østkina. Det er det maksimale, den kinesiske lovgivning tillader. Ellers ville Dasenlin importere endnu flere.

De danske kvalitetsmink bliver udelukkende brugt til avl og opbevaret i særlige faciliteter. Den kinesiske udfordring er at undgå, at kvaliteten daler, når nye generationer kommer til. Sun Wanhong er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes.

21BUS20140214-141641-5BM.jpg
LÆS MERE : Pelskongen

»Vi ved alle, at markedet ikke er så godt, som det har været, men det er ikke kun en ulempe. Vores mål de næste par år er at forbedre kvaliteten i stedet for at gå efter kvantitet. Når prisen på pels falder, falder prisen på avlsmink også, og det er vores fordel. Når prisen så stiger igen, er vi klar med et bedre produkt,« siger han.

Andelstanken blomstrer

Konkurrencen mellem de kinesiske producenter er intens, så det er nødvendigt at skille sig ud og være innovativ, forklarer han. Derfor har Dasenlin valgt en virksomhedsform med tydelig inspiration fra den danske andelstanke. Virksomheden er en sammenslutning af 2.600 familielandbrug, der er gået sammen for at stå stærkere over for konkurrenter, dele viden og mindske omkostninger. Ganske som de principper Kopenhagen Fur og de danske pelsdyravlere lever efter.

Virksomhedsformen er ny i Kina og har fået stor opmærksomhed fra den politiske ledelse. Både den nuværende præsident og partichef Xi Jinping og hans forgænger i toppen af Kommunistpartiet har været på besøg.

Forkert klima og indstilling

Men til trods for den danske tilgang tror Kopenhagen Fur ikke, at Dasenlin kan hæve niveauet til danske standarder på fem år.

»Det er helt urealistisk. Det ved jeg af erfaring. Vi er en meget åben branche i Danmark. Vi fortæller stort set alt, hvad vi laver. Og vi har de sidste 20-30 år solgt mink til udlandet. Men selv om vi gør alt det, er konkurrenterne ikke kommet tættere på os. Tværtimod er prisforskellen kun blevet større,« siger bestyrelsesformand Tage Pedersen. Kina har et forkert klima og mangler adgang til kvalitetsfoder, forklarer han. De danske pelsdyravlere vurderer, at prisdykket vil ramme særligt hårdt i Kina og i år føre til et fald i produktionen hos de kinesiske minkfarmere på 20 procent.

»De er ikke vant til at polstre sig finansielt. Kinesere elsker at gå på kasino, og de driver deres minkfarme efter samme princip. Rigtig mange af dem vil komme til at lukke ned i de kommende et til to år,« siger Tage Pedersen.

21BUS20140214-141651-3BM.jpg

Den form for dystre fremtidsudsigter mærker man ikke meget til i udkanten af Zhucheng. Her har de kinesiske avlere i Dasenlin iværksat et gigantisk byggeprojekt. Sun Wanhong tegner og fortæller med store armbevægelser. Bag ham er en industripark med pels som tema ved at tage form. Første fase skal stå færdig om to år og kræver en investering på over to milliarder kroner. Pengene går til konstruktionen af over 100 fabriksbygninger. Dasenlin vil fremover selv tage sig af bearbejdningen af minkskindene, og med tiden er ambitionen også at etablere eget tøjmærke.

Fase to og tre afhænger af investeringer udefra og er planlagt til at stå klar i 2019. Målet er at samle så godt som alle led af pelsbranchen. Modeltegningerne viser et distributionsområde, detailhandel, kontorbygninger og et designcenter. Der er også tænkt over, hvor de største modeshows skal foregå. Stort og glamourøst er det gennemgående træk. Ligesom Sun Wanhong har Dasenlins mange aktiviteter fået et øgenavn. Området bliver af folk i branchen kaldt for minkkongedømmet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere