Del : SMS

Minister vil have fart under dansk modeeksport

modeuge 2013
De vigtigste markeder for dansk modetøj er fortsat Tyskland, Sverige, Holland, Norge og Finland, og der er et uudnyttet potentiale, dels på de traditionelle markeder, dels på fjernere markeder, vurderer handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF). Foto:

Handelsminister Pia Olsen Dyhr vil fyre op under eksporten af det danske modetøj, dels til de traditionelle markeder, dels til de fremadstormende vækstøkonomier i Asien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den økonomiske krise, der især plager de sydeuropæiske lande, har ramt den danske modebranche. Sidste år faldt eksporten af dansk modetøj med 3,3 procent i forhold til 2011. Det var især landene i Sydeuropa samt Frankrig og Benelux-landene, der aftog mindre tøj fra danske tøjfirmaer.

De vigtigste markeder for dansk modetøj er fortsat Tyskland, Sverige, Holland, Norge og Finland, og der er et uudnyttet potentiale, dels på de traditionelle markeder, dels på fjernere markeder, vurderer handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF).

- I den danske modebranchen står vi nu med en stærk underskov af mindre gazellevirksomheder med stor vækst, etablerede brands og hvor flere endvidere udmærker sig ved bæredygtig produktion. Disse virksomheder er klar til at indtage nye markeder. Skal Danmark klare sig i det 21. århundrede, skal vi have bedre gang i eksporten hos netop denne type virksomheder, forklarer Pia Olsen Dyhr i en pressemeddelelse.

Hun ser store muligheder for eksport af dansk modetøj til de buldrende vækstøkonomier i Asien.

- Vi skal have fokus på de europæiske vækstlommer som Norge, Sydtyskland og Polen, men virksomhederne skal også i gang på de nye vækstmarkeder i Asien. Her byder megabyerne på nye markedsmuligheder. Eksempelvis har flere virksomheder godt fat i Seoul og Taipei, som begge har et kæmpe potentiale. To storbyer med flere forbrugere end hele Norden tilsammen, oplyser ministeren.

Hun understreger behovet for at bevæge sig mere ud på nye markeder, idet godt 90 procent af den globale vækst de kommende tre år ventes at ske udenfor Europa.

Den danske mode- og tekstilindustri omsætter for mere end 30 milliarder kroner årligt. Branchen beskæftiger cirka 10.000 fuldtidsansatte i Danmark, og mange af dem er netop i disse dage i København, hvor modeugen er i gang fra 30. januar til 3. februar.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere