Del : SMS
Berlingske Business

Milliardforretning drevet af frygt for at fejle

Jens Poulsen
Jens Poulsen taler med tyk midtjysk dialekt. Fra førersædet i sin mørkebrune Tesla peger han ivrigt mod en beskeden bygning og fortæller om, hvordan han for 15 år siden selv gik og malede vægge og hængte lamper op sammen med sin kompagnon i DK Companys første kontorlokaler i Ikast. I dag har virksomheden imidlertid spredt sig ganske betragteligt i den midtjyske stationsby med omkring 30.000 kvadratmeter til lager og kontorer, og DK Company er efterhånden også vokset ud af Ikast med opkøb af virksomheder i Vejle og København. Foto:

Frygt for at lande på røven, som faren gjorde i 1980erne, har været en afgørende drivkraft for den jyske modekøbmand Jens Poulsen. Efter 15 års kamp, en stribe opkøb og en tur forbi børsen sælger han nu tøj for milliarder i modekoncernen DK Company.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jens Poulsen taler med tyk midtjysk dialekt. Fra førersædet i sin mørkebrune Tesla peger han ivrigt mod en beskeden bygning og fortæller om, hvordan han for 15 år siden selv gik og malede vægge og hængte lamper op sammen med sin kompagnon i DK Companys første kontorlokaler i Ikast. I dag har virksomheden imidlertid spredt sig ganske betragteligt i den midtjyske stationsby med omkring 30.000 kvadratmeter til lager og kontorer, og DK Company er efterhånden også vokset ud af Ikast med opkøb af virksomheder i Vejle og København.

Stifteren selv er blevet på sin hjemegn, og han viser hjemmevant rundt i Ikast, et område, som er kendt for i årtier at være centrum for den danske tekstilindustri.

Vestas

Jens Poulsen er dog privat for længst rykket fra barndommens gader midt i Ikast til lidt mere luftige omgivelser i udkanten af byen, hvor han har slået sig ned på et landsted med et hvidkalket hus, som i slutningen af 1800-tallet var landsbyskolen. Her har han indrettet sig med indendørs squashbane, tennisbane, heste og hunden Lady på en grund, der næsten grænser op til byens golfbane, som Jens Poulsen for et par år siden overtog ejerskabet af. Han er selv aktiv golfspiller og tager sig i øvrigt også tid til at spille lidt serie 1-håndbold i den lokale håndboldklub.

Børsexit

Jens Poulsen har ellers haft nok at se til i DK Company. På få år er virksomheden vokset til at være en af Danmarks største modevirksomheder, som i dag består af 250 butikker og 20 brands i det såkaldte mid-market-segment (ikke meget dyrt, ikke meget billigt, red.). I december var der næsten 2.000 mennesker at give firmajulegaver til, og virksomheden har omkring 16.000 engroskunder og er til stede på 60 markeder. Omsætningen i 2015 ligger på omkring 2,5 mia. kroner, og med de seneste opkøb forventer Jens Poulsen at sælge tøj for tre milliarder kroner i 2016.

Med andre ord er DK Company vokset med ekspresfart, siden Jens Poulsen satte lamper op på virksomhedens første kontorer. Senest meddelte ledelsen i begyndelsen af februar, at man gjorde klar til at afnotere selskabet fra børsen ved at købe den store aktionær med 10,1 procent, modevirksomheden IC Group, ud samt de 3.500 aktionærer, som samlet har lidt over en procent af aktierne.

»Det er da lidt syret at tænke på, at vi lige har lagt 150 millioner kroner for at investere i os selv,« siger Jens Poulsen, som er afslappet klædt i sorte cargobukser og en mørkeblå bomberjakke over en hvid polo og sort cardigan.

sand

Vejen til børsen gik ad bagvejen, da Jens Poulsen i 2012 overtog den kuldsejlede lokale bank Bonusbanken. Det var en god idé, mente modedirektøren, ikke mindst fordi der lå en mulighed for at udnytte et skattemæssigt underskud på 200 millioner kroner samt en direkte vej til børsen.

Men selv om Jens Poulsen stadig holder fast i, at ideen om en børsnotering var god, fandt de aldrig den rigtige timing for at sælge flere aktier i markedet og opfylde spredningskravet på 25 procent. De store opkøb gik dårligt i spænd med markedets forventninger, og det var for svært at overbevise om, at forretningsmodellen kunne holde. Nu forlader DK Company igen den åbne aktiehandel efter blot fire år.

»At ligge på First North, som man vil til at udvande yderligere, er ikke interessant for os mere,« siger Jens Poulsen.

»Vi har været godt undervejs og har formået at tjene penge og finansiere det hele selv, og vi er stadig på vej op med de ting, vi har gjort. Men vi mangler måske stadig at ligge stabilt på det lange træk, så vi synes, vi skylder hinanden og markedet at afnotere,« forklarer Jens Poulsen.

Født ind i tekstilfamilie

Det er langtfra et tilfælde, at Jens Poulsen kastede sig ind i tekstilindustrien. Han voksede op med en far, som sammen med sin bror i 1970erne drev en af Ikasts største tøjvirksomheder i form af Niels Poulsen og Sønner. Men virksomheden endte i en gældsklemme med for mange mursten og for ringe drift, og i 1980 endte det hele i en konkurs. Jens Poulsen var blot ti år, men farens nedtur tog hårdt på hele familien Poulsen. Af modgang bliver man som bekendt stærk. Det gjorde Jens Poulsen i hvert fald. Frygten for at gå nedenom og hjem som sin far havde sat sig som en indædt drivkræft i den unge Poulsen.

»Frygt har altid været et enormt drive for mig. Frygten for at gå konkurs og for ikke at præstere. Frygt er benzin på motoren, men det gør også, at du hele tiden er på vagt. Du er i konstant beredskab, og det kan være opslidende,« siger Jens Poulsen.

Enkel forretningsidé

Belært af både sin fars og resten af det driftige tekstilområdes op- og nedture har Jens Poulsen forsøgt at gå sin egen vej. Han er uddannet i den lokale herretøjsforretning Mr., og efter nogle år i forskellige job og projekter inden for tekstilbranchen stiftede han i 2001 DK Company. Her var devisen klar: Kan man ikke regne tingene ud på en lommeregner, er det for kompliceret og går højst sandsynligt galt.

»Jeg prøver at skære det helt ind til, hvad det handler om: at købe nogle varer og sælge nogle varer. Så ser jeg på, hvad der ligger derimellem af omkostninger, og hvad der kan lade sig gøre,« forklarer Jens Poulsen og fortsætter:

»Vi kan godt gå og have nogle gode planer, men tallene lyver ikke. Siden jeg etablerede virksomheden, har jeg haft et regneark, som jeg bruger den dag i dag – det er bare blevet meget, meget længere. Det er et helt enkelt regneark, som jeg selv har sat op fra dag ét. Selvfølgelig kan jeg ikke styre virksomheden udelukkende ud fra det, men det giver mig et overblik over, hvor vi er henne, hvad vi kan købe op, og hvilke synergier, der er.«

18BUSINESS-155449.jpg

Trods regneark og frygten for nedtur fremstår Jens Poulsen ikke som en forretningsmand, der er bange for at tage chancer. Mange vil måske endda gå så vidt som til at sige, at nogle af de opkøb, han har foretaget med DK Company, er decideret dumdristige. Over de seneste par år har DK Company blandt andet overtaget mærker som Culture, Pulz og Educe og ikke mindst Part Two, InWear og Soaked in Luxury samt Matinique, som blev købt af IC Group, der hellere ville fokusere på Premium-mærker end midtsegmentet.

I 2012 overtog DK Company en stor del af BTX’ mærker af kapitalfonden EQT og gik med et snuptag fra en omsætning på 600 millioner kroner til 1,8 milliarder kroner, hvilket heller ikke udefra set ligner en handling med livrem og seler.

»I og med at vi havde øvet os på virksomheder, der omsatte for 15, 20 og 40 millioner kroner, følte vi, vi var klar til et stort skridt i 2012, og så var muligheden der. Selvfølgelig var det lidt skræmmende, og det tog et år at forhandle med EQT. Men når jeg kigger på, hvad vi fik med... Alle mine regneark sagde, at det her skulle blive en god forretning,« siger Jens Poulsen.

Stor risikospredning

Ideen med de mange opkøb er at skabe en koncern med stor risikospredning med fokus på synergier og »best practice«. Det skal være med til at gøre DK Company mindre sårbar, men det kræver en høj grad af omstillingsparathed blandt medarbejderne.

»Gennem årene har vi specialiseret os i at købe virksomheder, der på et eller andet niveau skulle igennem en turn around, fordi jeg ganske enkelt ikke har haft hverken råd eller lyst til at give mange penge for en dyr virksomhed,« siger Jens Poulsen og forklarer, at der er masser af synergieffekter i form af bl.a. IT og husleje, når virksomhederne bliver en del af DK Company-buketten.

»Der kan være mange grunde til, at virksomheder nogle gange bliver trætte. Vi går ind og ser, om vi med vores værktøjskasse kan få virksomheden op at flyve igen,« siger Jens Poulsen.

Clkaus r

Sammen med sine partnere i firmaet bestående af Kasper Philipsen, Søren Lauritsen, Jens Obel Jørgensen og Hans Maasbøl, som er direktør for københavnerdivisionen, holder Jens Poulsen øje med næste opkøbsmulighed. De har en liste med virksomheder, som er »interessante«, men hvem, de lurer på, og hvornår den næste handel bliver foretaget, vil modedirektøren ikke tale om.

»Vi står ikke til regnskab over for nogen i forhold til, hvad vi skal og vil. Der er masser at gøre. Indimellem er det fint at tage et år eller to, hvor vi konsoliderer og optimerer. Nu fokuserer vi på mid-market. Vi ved, hvad vi vil. Vi vil være blandt de bedste i Europa inden for det her segment,« siger Jens Poulsen, som på bedste sportsklichémanér tager »en kamp ad gangen«.

»Jeg har aldrig drømt om at skulle have en størrelse virksomhed som den her. Jeg har tænkt at skulle gøre det godt. Jeg har aldrig defineret, hvad det vil sige at gøre det godt. Det er bare fremad.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere