Del : SMS
Berlingske Business

Milliarderne vælter ind til Lego-familien

Kjeld Kirk Kristiansen
Overskrift
Kjeld Kirk Kristiansen, hovedaktionær og bestyrelsesformand i pengetanken Kirkbi, der ejer LEGO, Kjeld Kirk Kristiansen med legoklodser. Foto:
 

Rekordresultat i Lego og en god hånd med investeringerne sikrer Lego-familiens investeringsselskab Kirkbi et overskud efter skat i 2012 på hele 6,3 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen
Ikke alene går det godt for Lego. Også Lego-familiens øvrige investeringer har klaret sig så godt i 2012, at bestyrelsesformand Kjeld Kirk Kristiansen i regnskabet kan erklære sig særdeles tilfreds med en »enestående« stigning i Kirkbis overskud til 6.257 millioner kroner fra 3.823 millioner i 2011.

Størstedelen af overskuddet kommer fra ejerposten i Lego på 75 procent - Lego fik i 2012 et overskud på 5,6 milliarder kroner - men også medejerskabet af Merlin Entertainments, der ejer Legoland-parkerne, skæppede godt i kassen med en fremgang på 30 procent på bundlinjen til 735 millioner kroner - heraf 266 millioner kroner til Kirkbi, der ejer 36 procent af Merlin Entertainments, som er verdens næststørste operatør af forlystelsesparker.

Globalt steg antallet af besøgende i de i alt 94 attraktioner til 54 millioner fra 46,4 millioner året før. De seneste skud på stammen er Living and Leisure Australia og den nye Legoland Park i Malaysia, der åbnede i september.

pix-leog_solgt


Kirkbis investeringer i obligationer, børsnoterede aktier, ejendomme, kapitalfonde og ejerposter i unoterede selskaber som ISS og Falck leverede et afkast, der betegnes som over markedsniveauet med 1.649 millioner kroner. I 2011 var den post blot på 108 millioner kroner, men da havde Kirkbi heller ikke samme succes med investeringerne.

Netop langsigtede, direkte investeringer i andre selskaber kommer man til at se mere af fra Kirkbi, der allerede ejer 20 procent af Falck og 7,8 procent af ISS. ISS-posten blev købt for godt 1,1 milliard kroner i august 2012, og dermed investerede Kirkbi flere penge i mindre likvide aktiver i 2012 end i likvide aktiver som obligationer og almindelige børsnoterede aktier.

Usikkert om 2013 bliver lige så godt

»Det er et meget tilfredsstillende resultat, som først og fremmest skyldes fortsat stærk vækst og endnu et rekordoverskud i Lego Koncernen. Ud over den flotte udvikling i Lego Koncernen har vores finansielle investeringer også klaret sig rigtigt godt i 2012. Den fortsat positive udvikling er skabt gennem en stor indsats fra koncernens mange medarbejdere,« udtaler Søren Thorup Sørensen, administrerende direktør i Kirkbi, i en pressemeddelelse.

I år tør Kirkbi ikke love et nyt rekordresultat, men man regner dog med en god udvikling, og hovedaktivet Lego venter da også yderligere salgsfremgang i år.

»Kirkbi Koncernen forventer et positivt resultat i 2013 og er på baggrund af de stærke finansielle resultater godt positioneret til fortsat at støtte udviklingen i Lego Koncernen og Merlin Entertainments samt deltage i relevante investeringer inden for investeringsstrategien,« skriver selskabet.

pix-legofly

Kirkbi har sit navn efter familien Kirk samt Billund, hvor hele eventyret begyndte, da Ole Kirk Kristiansen grundlagde Lego i 1932.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere